Göteborgs Hamn lanserar ett världsunikt koncept för att el-ansluta tankfartyg
Bild: Göteborgs Hamn AB
Håkan Persson, Jörgen Wrennfors och Paulo Campos har tillsammans arbetat fram den världsunika lösningen för elanslutning av tankfartyg i explosionsklassad miljö. Foto Ahmed Hanic, Göteborgs Hamn AB.
För att kunna elansluta tankfartyg som ligger vid kaj i Energihamnen har Göteborgs Hamn AB arbetat fram ett helt ny världsunikt koncept som gör det säkert, miljövänligt och samtidigt kostnadseffektivt. Detta projekt är döpt till Green Cable och arbete är gjort i nära samverkan med flera rederier på Donsö, nationella och europeiska hamnar, klassningssällskap, oljebolagen i hamnen samt Transportstyrelsen. Målet är att sätta en ny global standard för elanslutning av tankfartyg vid kaj i farlig miljö.
– Största utmaningen är att de tankbåtar som ska byggas och de elanslutningar som ska skapas måste få till en gemensam standard så att de passar runt om i världens hamnar. En annan utmaning är att det alltid råder en permanent explosionsrisk när båten ligger vid kaj i energihamnar eftersom det pumpas brandfarliga produkter som lätt kan antändas av elektrisk utrustning. Så detta har varit de förutsättningar vi haft att förhålla oss till, säger Jörgen Wrennfors, produktionsingenjör i Energihamnen, Göteborgs Hamn AB.
Att elansluta fartyg vid kaj är inget nytt, redan på 80-talet fick Stenabåtarna vid Majnabbe sin första elanslutning, därefter har fler anslutningsmöjligheter byggts ut i Göteborgs Hamn. Senast var det RoRo-terminalen vid kaj 712 där fartygen nu förses med grön el via kabel och slipper ha dieselmotorerna i gång vid lossning och lastning vid kaj. En stor utmaning har det däremot varit att hitta en lösning för att kunna erbjuda de nya tankfartygen i Energihamnen samma elanslutningsservice.
– När tankfartygen är ute till havs klassas generellt området för om styrhytten som explosionsområde och akter om styrhytten som säkert område, varpå fartygskonstruktörer eftersträvar placering av elektrisk utrustning i fartygets akterområde. Därför är branschens allmänna uppfattning den att utrustning för elanslutning bör placeras där. Men när fartyget kommer till kaj så är det hamnen klassningsplan som gäller, och då klassas hela fartyget samt närområdet som riskområde så även aktern, säger Jörgen Wrennfors.
Nackdelen med att ha elanslutningspunkten i aktern är att tankfartygens längd varierar stort. Ofta är fartyg över 150 meter långa och kajerna betydligt kortare. Detta innebär att om man sätter elanslutningspunkten i aktern så måste hamnarna bygga anslutningskran från kaj ut i sjön för att nå fram till inkopplingen. Likaså behövs väldigt långa kablar och komplicerade dyra lyftkranar. Så i stället för att varje hamn ska behöva anpassa sig har Göteborgs Hamn nu vänt på kuttingen.
– Vi föreslår nu standarden för var elanslutningspunkten ska placeras och arbetar fram en teknisk kravspecifikation till fartygsbyggarna. Här förordar vi placering till mitten av båten. Där har alla tankfartyg sin lastkran, vilket är en optimal placering för att lyfta ombord en elanslutningskabel. Dessutom gör mittplacering att det inte spelar någon roll hur lång båten är eller om hon går in med för eller akter om kaj. Vi anser detta vara den bästa tekniska lösning som dessutom sparar vi flera miljoner kronor för varje kajplats, säger Jörgen Wrennfors.
Även om placeringen av elanslutningspunkten är löst så kvarstår faktum att elanslutning ska ske i explosivklassad miljö.
– Flyktiga lättantändliga gaser från bunkring går inte att kombinera med en möjlig gnista från elektricitet som kan bildas vid elanslutning. Detta har vi nu löst genom att arbeta med övertryck i utrymmet på kajen där kabeln finns, likaså med utrymmet ombord där kabeln kopplas in. Detta är en teknisk lösning där vi ser till att eventuell explosiv gas helt stängs ute och på så sätt gör anläggningen säker, säger Jörgen Wrennfors.
Även om arbetet på hemmaplan gått smidigt så har det varit en större utmaning att få internationella sjöfartsbranschen att se fördelarna och välja Göteborgs Hamns lösning.
– Det är ett paradigmskifte som måste till. Här är det viktigt att vi får med de stora hamnarna, oljebolag, myndigheter och klassningssällskap så att vi får till en ny standard som alla förhåller sig till. Nu tar vi fram en lösning här i Göteborgs Hamn och visar på ett bra exempel som vi hoppas ska få gehör inom det internationella standardiseringsarbetet, säger Jörgen Wrennfors.
Fakta:
• Miljövinst: 1 815 ton CO2 sparas per år. Använder grön el i stället för marindiesel.
• Den nya anläggningen vid kajerna i Energihamnen designas för att vara permanent i en explosionsfarlig miljö. Tillsammans med elanslutningen levereras även säkerhetsutrustning.
• Tack vare en ny teknisk lösning med övertryck i utrymmen som innehåller den elektriska utrustningen garanterats säkerheten.
• Donsörederierna Furutank, Donsötank, Tärntank, Ektank, Veritas Tanker samt Tarbit Tanker på Tjörn ingår i projektet. De har redan beställt fartyg designade för den nya elanslutningslösningen. Under 2021 kom redan de första fartygen som är förberedda, i februari i år levererades de första fartygen som är helt redo för elanslutning.
• Finansiering: Delfinansieras med statligt stöd av Klimatklivet med 10,7 miljoner kronor.
• Projektgenomförande: under 2022 och 2023.
• Klar: Under våren 2024 kommer det första tankfartyget försörjas med grön el vid kaj i Energihamnen.
• Göteborgs Hamn AB satsar cirka 600 miljoner kronor på CO2-reducerande åtgärder för att nå klimatmålet till 2030.
Källa: Göteborgs hamn
Stendörren förvärvar fastighet inom lätt industri i Västerås för 56 miljoner kronor
Stendörren Fastigheter AB (publ) har förvärvat och tillträtt lätt...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Driftsäkerhet i fokus: CMP satsar återigen på Terberg
Det finns ingen anledning att ändra något som fungerar. Det är filosofin hos...
Läs mer
|
 |
 |
 |
RO-Gruppen bygger hållbar lager – och logistikanläggning åt Castellum i Malmö
RO-Gruppen ska på uppdrag av Castellum uppföra en ny lager och- logistikanläggning...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Volym, vikt och värde – därför samarbetar Najell med Dachser
Med utgångspunkt i Lund förser Najell föräldrar med baby- och gravidprodukter...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Dachser Swedens strategiska investeringar stärker framtida tillväxt
Den svenska koncernen av logistikföretaget Dachser har fortsatt investerat för framtiden...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Registreringen är öppen – Empack och Logistics & Automation på Kistamässan 1–2 oktober 2025
Den 1–2 oktober 2025 samlas återigen Sveriges mest innovativa aktörer inom fö...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens
Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) å...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Logicor firar nybyggd anläggning i Göteborg
Logicor, som äger, förvaltar och utvecklar logistikfastigheter i Europa, är snart...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Radon – en dold utmaning i lager- och logistikbyggnader
Lager- och logistikbyggnader innebär särskilda utmaningar när det gäller...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Dachser koncernen växer genom förvärv
Den globala logistikleverantören Dachser växte kraftigt under 2024, med en försä...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Var tionde transport- eller logistikbolag har tunga ellastbilar
Att antalet tunga ellastbilar (över 3,5 ton) ökat kraftigt i Sverige har vi redan ...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025
I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Strategiskt belägen lager- och logistikfastighet i Bårhults industriområde i anslutning till Riksväg 40
Kommersiella Fastigheter presenterar en lager- och logistikfastighet, om 2 741 LOA, belägen i...
Läs mer
|
 |
 |
 |
GBJ Bygg uppför ny logistikanläggning i Norrköping
GBJ Bygg har fått uppdraget att bygga en ny, modern logistikanläggning i Norrköping...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Transparens i logistik: Undvik riskerna med falsk trygghet
Stockholm, Sverige – InQuire - Game-changing logistics, en ledande aktör inom hå...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Norrköping Hamn, Rusta och Postnord TPL bjuder in logistikstudenter till ett gemensamt studiebesök - logistiksafari
Norrköping och Östergötland har ett av Sveriges starkaste logistiklägen ...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Dachser utvald logistikpartner för att stötta Ellos Groups expansion i Europa
Ellos Group har sedan 2021 samarbetat med återförsäljare som Amazon och Zalando som...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Verdion lanserar ny logistikpark i Göteborg
Stockholm, 4 mars, 2025 – Verdion, investerare och utvecklare av industri-...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Ny lager- och logistikanläggning planeras vid Falkenbergsmotet
Falkenbergs kommun har tecknat ett avtal med Astoria Fastigheter i Norden AB om mark vid...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Mestergruppen inviger sitt nya logistikcenter
Under våren 2024 beslutade Mestergruppen om att investera i ett nytt modernt logistikcenter i...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Framtidssäkrad automation och hållbarhet: KLT i samarbete med Beckhoff Automation och INIT Industry Kristianstad
I en värld där logistik och automation blir alltmer sammanflätade, är KLT (S...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Dachser Nordic utser ny Regional Finance Manager
Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för...
Läs mer
|
 |
 |
 |
DSV: Terberg är en grön affärslösning
Hur får vi ut mesta möjliga värde och effekt av vår gröna investering?...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Bygget av ny logistikanläggning med rekordlåg energiförbrukning i full gång
Byggnationen av Svensk Caters nya logistikanläggning i Härryda är nu i full gå...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Ny rapport: Stora vinster flytta containerhamnen söderut
En flytt av containerhamnen i Helsingborg till ett sydligare läge skulle stärka hamnens...
Läs mer
|
 |
 |
 |
STILL är nominerade till prestigefyllda IFOY Award 2025
Intralogistikspecialisten STILL är återigen en av finalisterna i kampen om det mest...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Ny strategisk plan stöttar kompetensbehov inom lager och logistik – Helsingborgs stad matchar utbildning med företagens behov
Hur ska Helsingborgs företag hitta rätt kompetens för att växa? Nu tar...
Läs mer
|
 |
 |
 |
ICC lanserar vägledning om Incoterms® 2020 och nationella regleringshinder
Varje dag används Internationella Handelskammarens, ICC, leveransvillkor Incoterms®...
Läs mer
|
 |
 |
 |
LBC Logistik satsar på fossilfria transporter för framtiden
Henrik Gillisson, vd på LBC Logistik AB är tydlig med vilken väg han och LBC ska...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Bin Picking Studio 1.9 för logistik- och automationsprojekt
Blockeringar? Symmetri? För många skanningsparametrar? - De problemen är nu lö...
Läs mer
|
 |
 |
 |
RO-Gruppen bygger modern logistikanläggning i Landskrona
På uppdrag av fastighetsbolaget Acrinova AB ska RO-Gruppen bygga en ny logistikanlä...
Läs mer
|
 |
 |
 |
DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona
DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Stora hamnar stärker sin roll och nya allianser omformar logistikåret 2025
Efter flera år av obalans mellan export och import markerar 2024 en vändpunkt för...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Arbeten i gång för 45 000 kvm stor logistikfastighet i Göteborgs Hamn
Under måndagen togs det första spadtaget för en ny, 45 000 kvm stor logistikbyggnad...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Klimatsmart och effektivt – Beijer Hisings Backa blir ett av Sveriges mest moderna byggvaruhus och logistikanläggning
Den största investeringen i en enskild anläggning någonsin i Beijer Byggmaterials...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav
Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Uppdaterad e-CLS Launcher: Smidigare och effektivare bagagehantering
Lifts All är glada att lansera den nya, förbättrade e-CLS Launcher, som tar...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Croisette rådgivare när logistikfastighet byter ägare i Örebro
Croisette har agerat rådgivare i en sale and leaseback-affär omfattande cirka 17 000 kvm...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Warning: Division by zero in /shared/www/webnews.textalk.com/20240307190756-d3338b7/www/se/include/print_newsgroup.php on line 391
Hallands Hamnar stärker sin position inom biobränslesegmentet
Hallands Hamnar har tecknat ett strategiskt avtal med den tyska koncernen Bruening Group för...
Läs mer
|
 |
 |
 |
Linde Material Handling introducerar nästa generation av sina bästsäljande motviktstruckar
En ny serie elektriska motviktstruckar introduceras med kapaciteter mellan ett och två ton,...
Läs mer
|