Just nu testar DB Schenker fyra självkörande truckar, så kallade AGV:er (Automated Guided Vehicle) på terminalen i Borås.
– Vi tror mycket på det här och det ska bli spännande att se i vilken utsträckning vi kan använda AGV:er i vår verksamhet, säger Johan Tjust, Terminal Operations Manager på DB Schenker.
Gaffeltruckarna har programmerats att lyfta och flytta hela pallar. I dag används truckarna i ett mindre flöde på terminalen där truckarna i princip rör sig mellan två punkter. Så småningom är det meningen att de även ska hantera gods.
– Det här är det första steget av fyra. Nu använder vi självkörande truckar till att köra tomma paketburar till paketbanan och fulla därifrån till en buffertyta där en manuell truck hämtar de fulla burarna och kör dem till rätt linjeruta, säger Fredrik Ottosson, terminalchef i Borås.
Långsamma självkörande truckar som aldrig tar rast
De självkörande truckarna är långsammare än mänskliga truckförare, men de tar aldrig rast och bryter inte mot säkerhetsföreskrifter. På kvällar och nätter hanterar den ungefär 250 burar (sammanlagt 500 förflyttningar eftersom burarna ska tillbaka till paketbanan!).
– En autonom truck kan inte köra snabbare för att den har bråttom. Den kommer hela tiden att producera i samma takt och bete sig på samma sätt oavsett yttre omständigheter. De självkörande truckarna däremot kommer aldrig att helt kunna ersätta mänskliga truckförare på terminalerna, säger Johan.
Effektivt på jämna flöden
– De är effektiva på den här typen av jämna flöden där varje pall ser likadan ut. De är inte så bra på att hantera peakar i produktionen eller gods som avviker formmässigt från en vanlig pall, avslutar Johan.
Källa: DB Schenker