Göteborgs Hamn lanserar ett världsunikt koncept för att el-ansluta tankfartyg


2022-06-07

Bild: Göteborgs Hamn AB

Håkan Persson, Jörgen Wrennfors och Paulo Campos har tillsammans arbetat fram den världsunika lösningen för elanslutning av tankfartyg i explosionsklassad miljö. Foto Ahmed Hanic, Göteborgs Hamn AB.
Bild: Göteborgs Hamn AB
Håkan Persson, Jörgen Wrennfors och Paulo Campos har tillsammans arbetat fram den världsunika lösningen för elanslutning av tankfartyg i explosionsklassad miljö. Foto Ahmed Hanic, Göteborgs Hamn AB.

För att kunna elansluta tankfartyg som ligger vid kaj i Energihamnen har Göteborgs Hamn AB arbetat fram ett helt ny världsunikt koncept som gör det säkert, miljövänligt och samtidigt kostnadseffektivt. Detta projekt är döpt till Green Cable och arbete är gjort i nära samverkan med flera rederier på Donsö, nationella och europeiska hamnar, klassningssällskap, oljebolagen i hamnen samt Transportstyrelsen. Målet är att sätta en ny global standard för elanslutning av tankfartyg vid kaj i farlig miljö.

– Största utmaningen är att de tankbåtar som ska byggas och de elanslutningar som ska skapas måste få till en gemensam standard så att de passar runt om i världens hamnar. En annan utmaning är att det alltid råder en permanent explosionsrisk när båten ligger vid kaj i energihamnar eftersom det pumpas brandfarliga produkter som lätt kan antändas av elektrisk utrustning. Så detta har varit de förutsättningar vi haft att förhålla oss till, säger Jörgen Wrennfors, produktionsingenjör i Energihamnen, Göteborgs Hamn AB.

Att elansluta fartyg vid kaj är inget nytt, redan på 80-talet fick Stenabåtarna vid Majnabbe sin första elanslutning, därefter har fler anslutningsmöjligheter byggts ut i Göteborgs Hamn. Senast var det RoRo-terminalen vid kaj 712 där fartygen nu förses med grön el via kabel och slipper ha dieselmotorerna i gång vid lossning och lastning vid kaj. En stor utmaning har det däremot varit att hitta en lösning för att kunna erbjuda de nya tankfartygen i Energihamnen samma elanslutningsservice.

– När tankfartygen är ute till havs klassas generellt området för om styrhytten som explosionsområde och akter om styrhytten som säkert område, varpå fartygskonstruktörer eftersträvar placering av elektrisk utrustning i fartygets akterområde. Därför är branschens allmänna uppfattning den att utrustning för elanslutning bör placeras där. Men när fartyget kommer till kaj så är det hamnen klassningsplan som gäller, och då klassas hela fartyget samt närområdet som riskområde så även aktern, säger Jörgen Wrennfors.

Nackdelen med att ha elanslutningspunkten i aktern är att tankfartygens längd varierar stort. Ofta är fartyg över 150 meter långa och kajerna betydligt kortare. Detta innebär att om man sätter elanslutningspunkten i aktern så måste hamnarna bygga anslutningskran från kaj ut i sjön för att nå fram till inkopplingen. Likaså behövs väldigt långa kablar och komplicerade dyra lyftkranar. Så i stället för att varje hamn ska behöva anpassa sig har Göteborgs Hamn nu vänt på kuttingen.

– Vi föreslår nu standarden för var elanslutningspunkten ska placeras och arbetar fram en teknisk kravspecifikation till fartygsbyggarna. Här förordar vi placering till mitten av båten. Där har alla tankfartyg sin lastkran, vilket är en optimal placering för att lyfta ombord en elanslutningskabel. Dessutom gör mittplacering att det inte spelar någon roll hur lång båten är eller om hon går in med för eller akter om kaj. Vi anser detta vara den bästa tekniska lösning som dessutom sparar vi flera miljoner kronor för varje kajplats, säger Jörgen Wrennfors.

Även om placeringen av elanslutningspunkten är löst så kvarstår faktum att elanslutning ska ske i explosivklassad miljö.

– Flyktiga lättantändliga gaser från bunkring går inte att kombinera med en möjlig gnista från elektricitet som kan bildas vid elanslutning. Detta har vi nu löst genom att arbeta med övertryck i utrymmet på kajen där kabeln finns, likaså med utrymmet ombord där kabeln kopplas in. Detta är en teknisk lösning där vi ser till att eventuell explosiv gas helt stängs ute och på så sätt gör anläggningen säker, säger Jörgen Wrennfors.

Även om arbetet på hemmaplan gått smidigt så har det varit en större utmaning att få internationella sjöfartsbranschen att se fördelarna och välja Göteborgs Hamns lösning.

– Det är ett paradigmskifte som måste till. Här är det viktigt att vi får med de stora hamnarna, oljebolag, myndigheter och klassningssällskap så att vi får till en ny standard som alla förhåller sig till. Nu tar vi fram en lösning här i Göteborgs Hamn och visar på ett bra exempel som vi hoppas ska få gehör inom det internationella standardiseringsarbetet, säger Jörgen Wrennfors.


Fakta:
• Miljövinst: 1 815 ton CO2 sparas per år. Använder grön el i stället för marindiesel.
• Den nya anläggningen vid kajerna i Energihamnen designas för att vara permanent i en explosionsfarlig miljö. Tillsammans med elanslutningen levereras även säkerhetsutrustning.
• Tack vare en ny teknisk lösning med övertryck i utrymmen som innehåller den elektriska utrustningen garanterats säkerheten.
• Donsörederierna Furutank, Donsötank, Tärntank, Ektank, Veritas Tanker samt Tarbit Tanker på Tjörn ingår i projektet. De har redan beställt fartyg designade för den nya elanslutningslösningen. Under 2021 kom redan de första fartygen som är förberedda, i februari i år levererades de första fartygen som är helt redo för elanslutning.
• Finansiering: Delfinansieras med statligt stöd av Klimatklivet med 10,7 miljoner kronor.
• Projektgenomförande: under 2022 och 2023.
• Klar: Under våren 2024 kommer det första tankfartyget försörjas med grön el vid kaj i Energihamnen.
• Göteborgs Hamn AB satsar cirka 600 miljoner kronor på CO2-reducerande åtgärder för att nå klimatmålet till 2030.


Källa: Göteborgs hamn

Tipsa en vn Skriv ut





Linde Material Handling utökar utbudet av automatiserade truckar för effektivare materialhantering

Linde Material Handling breddar nu sitt utbud av automatiserade truckar och lanserar flera nya modeller. Mest iögonfallande är smalgångstrucken Linde K-MATIC k, särskilt...

Läs mer
Nc-nielsen


OCT förvärvar ATM Logistik AB – stärker sitt erbjudande inom logistik, transport, montage och flyttjänster

OCT, Office & Consumer Team (www.oct.se), ett etablerat företag specialiserat på logistiklösningar och tredjepartslogistik (3PL), har förvärvat ATM Logistik AB (www...

Läs mer
Superdry


Stendörren förvärvar fastighet inom lätt industri i Västerås för 56 miljoner kronor

Stendörren Fastigheter AB (publ) har förvärvat och tillträtt lätt industrifastigheten Strömbrytaren 1 i Finnslätten, Västerås från Veho Bil.

Läs mer
Hammarlift
<span lang=\

Driftsäkerhet i fokus: CMP satsar återigen på Terberg

Det finns ingen anledning att ändra något som fungerar. Det är filosofin hos Copenhagen Malmö Port (CMP), som just har tagit emot nio fabriksnya Terberg RT283-terminaltraktorer...

Läs mer
Micrologistic


Empack and Logistics & Automation 2025 – A Shared Meeting Place for the Future of Packaging and Logistics

On October 1–2, 2025, professionals from the packaging and logistics industries will once again gather at Kistamässan in Stockholm as Empack and Logistics & Automation open their doors...

Läs mer
Kortsystem 550


RO-Gruppen bygger hållbar lager – och logistikanläggning åt Castellum i Malmö

RO-Gruppen ska på uppdrag av Castellum uppföra en ny lager och- logistikanläggning med tillhörande kontorsytor på fastigheten Sunnanå 8:51 i Stora Bernstorp,...

Läs mer
Öresundslinjen


Thomas Beton levererar 3 540 m³ klimatförbättrad betong till logistikanläggning i Hamburg

I samband med byggnationen av en modern logistikanläggning i Hamburg, har Thomas Concrete Groups tyska dotterbolag Thomas Beton, levererat cirka 3 540 m³ klimatförbättrad betong....

Läs mer
Actil Abeko
Najells transporter till återförsäljare i Sverige och övriga Norden går via Dachsers vägtransportnätverk.

Volym, vikt och värde – därför samarbetar Najell med Dachser

Med utgångspunkt i Lund förser Najell föräldrar med baby- och gravidprodukter som uppmuntrar dem att forma sitt föräldraskap efter sina egna regler – eller med...

Läs mer
Fastpartner
Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela 38 tunga lastbilar.

15 tunga ellastbilar från Mercedes-Benz på ett bräde till Falkenklev i Malmö

Falkenklev Logistik i Malmö är kanske landets mest elektrifierade åkeri. I fredags invigde man fas två av sin stora publika laddpark i Malmö som har laddplats för hela...

Läs mer
Dachser Sweden har under 2024 investerat i två nya filialer för vägtransport, en i Vaggeryd utanför Jönköping samt en i Landskrona.

Dachser Swedens strategiska investeringar stärker framtida tillväxt

Den svenska koncernen av logistikföretaget Dachser har fortsatt investerat för framtiden och effekten på långsikt spås positiv, men företaget redovisar ett nedå...

Läs mer
Eskilstuna logistik
Empack och Logistics & Automation återvänder till Kistamässan 1–2 oktober 2025

Registreringen är öppen – Empack och Logistics & Automation på Kistamässan 1–2 oktober 2025

Den 1–2 oktober 2025 samlas återigen Sveriges mest innovativa aktörer inom förpacknings- och logistikvärlden på Kistamässani Stockholm när Empack och...

Läs mer
liftsall
Containertrafik vid kaj 904 i Helsingborgs Hamns Västhamn. I maj 2025 står hamnen värd för General Stevedoring Councils globala säkerhetskonferens.

Internationellt säkerhetsmöte till Helsingborgs Hamn – General Stevedoring Council väljer Sverige för 2025-konferens

Helsingborgs Hamn står i maj värd för General Stevedoring Councils (GSC) årliga säkerhetskonferens – ett globalt forum där hamnoperatörer från hela...

Läs mer
descartes


Logicor firar nybyggd anläggning i Göteborg

Logicor, som äger, förvaltar och utvecklar logistikfastigheter i Europa, är snart redo att öppna upp sin nya logistikfastighet Logicor Park Backa i Göteborg. Den 8 april...

Läs mer
Svelag
STILL breddar utbudet av automatiserade truckar 

STILL breddar utbudet av automatiserade truckar

För att möta kundernas växande behov av snabb tillgänglighet, kostnadseffektiva lösningar och obegränsad skalbarhet lanserar intralogistikexperten STILL två nya...

Läs mer
Strong Point
Genrebild. Lokalen och människorna på bilden har inget samband med texten.

Radon – en dold utmaning i lager- och logistikbyggnader

Lager- och logistikbyggnader innebär särskilda utmaningar när det gäller radonhantering. Deras storlek och konstruktion gör det svårt att skapa en helt tät...

Läs mer
Dachser utnyttjade sin finansiella stabilitet och styrka för att genomföra stora investeringar.

Dachser koncernen växer genom förvärv

Den globala logistikleverantören Dachser växte kraftigt under 2024, med en försäljningstillväxt på 13 procent. Det innebar att intäkterna sträcker sig ö...

Läs mer
Menigo bygger ett toppmodernt fullsortimentslager i Landvetter. I samband med detta blir Toyota Material Handling leverantör av truckar och materialhanteringslösningar.

Menigo optimerar logistiken med Toyotas eldrivna truckar

I samband med att Menigo får ett nytt fullsortimentslager i Landvetter passar man på att optimera verksamheten med ny teknik och moderna maskiner. Bland annat genom de cirka 140 eldrivna...

Läs mer
Var tioende bolag i transportsektern äger minst en ellastbil

Var tionde transport- eller logistikbolag har tunga ellastbilar

Att antalet tunga ellastbilar (över 3,5 ton) ökat kraftigt i Sverige har vi redan konstaterat. Nu kan vi på Driva dessutom presentera helt färsk data som tydligt...

Läs mer
\

Så garanterar DB Schenker kvalitativa sjöfraktstjänster trots oförutsägbara tider: Globala trender och utmaningar inom sjöfrakt 2025

I Norden förväntas marknaden för sjöfart och logistik växa med en sammanlagd årlig tillväxttakt på 3,74% från 2025 till 2030. Detta inkluderar bå...

Läs mer


Strategiskt belägen lager- och logistikfastighet i Bårhults industriområde i anslutning till Riksväg 40

Kommersiella Fastigheter presenterar en lager- och logistikfastighet, om 2 741 LOA, belägen i Bårhult, Härryda kommun. Fastigheten har ett strategiskt bra läge nära...

Läs mer
3D-visualisering av den nya logistikanläggningen i Norrköping

GBJ Bygg uppför ny logistikanläggning i Norrköping

GBJ Bygg har fått uppdraget att bygga en ny, modern logistikanläggning i Norrköping. Den 17 000 kvm stora anläggningen kommer att erbjuda flexibla lager- och kontorslö...

Läs mer
Smarta leveranslösningar och transparens i affärsrelationer

Transparens i logistik: Undvik riskerna med falsk trygghet

Stockholm, Sverige – InQuire - Game-changing logistics, en ledande aktör inom hållbara logistiklösningar, accelererar utrullningen av digitala plattformenr till sina kunder som...

Läs mer
<span>Thor Balkhed, Linköpings universitet</span>

Norrköping Hamn, Rusta och Postnord TPL bjuder in logistikstudenter till ett gemensamt studiebesök - logistiksafari

Norrköping och Östergötland har ett av Sveriges starkaste logistiklägen med Norrköpings Hamn som en central nod för effektiva och hållbara godsflöden....

Läs mer
Dachser stöttar Ellos Group med transporter till B2B-återförsäljare i Europa.

Dachser utvald logistikpartner för att stötta Ellos Groups expansion i Europa

Ellos Group har sedan 2021 samarbetat med återförsäljare som Amazon och Zalando som en del av deras tillväxtstrategi för att expandera på den europeiska marknaden....

Läs mer
Det är på den här tomten i närheten av Falkenbergsmotet intill E6 som ett nytt lager- och logistikanläggning ska byggas.

Ny lager- och logistikanläggning planeras vid Falkenbergsmotet

Falkenbergs kommun har tecknat ett avtal med Astoria Fastigheter i Norden AB om mark vid Falkenbergsmotet. Företaget vill bygga en lager- och logistikanläggning med tillhörande kontor...

Läs mer


Verdion lanserar ny logistikpark i Göteborg

Stockholm, 4 mars, 2025 – Verdion, investerare och utvecklare av industri- logistikfastigheter över hela Europa, byggstartar en ny premiumfastighet med perfekt last-mile-läge i Backa...

Läs mer
<span>Från vänster, Carl Littlewood, kedjechef XL-BYGG, Johan Augustsson, VD Mestergruppen Sverige, Magnus Hemmingberg, kedjechef Bolist, Magnus Ohlsson, kedjechef färgfackhandeln inom Mestergruppen.</span>

Mestergruppen inviger sitt nya logistikcenter

Under våren 2024 beslutade Mestergruppen om att investera i ett nytt modernt logistikcenter i Jönköping. Idag invigdes logistikcentret och de första leveranserna till medlemmarna...

Läs mer
David Carnstam, KLT och Alban Monteiro, INIT Industry Kristianstad

Framtidssäkrad automation och hållbarhet: KLT i samarbete med Beckhoff Automation och INIT Industry Kristianstad

I en värld där logistik och automation blir alltmer sammanflätade, är KLT (S Kjellssons Logistik och Transport) ett utmärkt exempel på hur företag kan växla...

Läs mer
DB Schenker inleder samarbete med hudvårdsmärket Keune för lager och logistik i Stockholm / Arlandastad.

DB Schenker och Keune förenar krafter för ökad kundnöjdhet

Efter att ha etablerat sig på den nordiska marknaden har Keune sökt efter en logistikpartner med stor erfarenhet. I slutet av 2024 inleddes ett samarbete med DB Schenker som tog ansvar...

Läs mer
STILL iGo system effektiviserar Solars intralogist

Solar automatiserar intralogistiken med STILL

Solar Sverige AB etablerar ett nytt logistikcenter i Kumla och investerar i en skräddarsydd automationslösning från intralogistikexperten STILL Sverige AB. Förarlösa truckar...

Läs mer
Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för logistikföretagets ekonomi i Danmark, Sverige, Norge och Finland.

Dachser Nordic utser ny Regional Finance Manager

Maximillian Lutz har anställts som ny Regional Finance Manager med ansvar för logistikföretagets ekonomi i Danmark, Sverige, Norge och Finland. Lutz har rekryterats internt från...

Läs mer
<span lang=\

DSV: Terberg är en grön affärslösning

Hur får vi ut mesta möjliga värde och effekt av vår gröna investering? Den gyllene frågan från DSV besvarades med två elektriska Terberg YT203-EV...

Läs mer


Ny mjukvara från Linde Material Handling gör det enklare att automatisera materialhanteringen

Linde Material Handling lanserar "MATIC:move", en mjukvarulösning som gör det möjligt för företag att automatisera sina intralogistiska processer snabbare, enklare och mer...

Läs mer
På Elektroskandia har man bytt ut dieseltruckarna på utegården till eltruckar.

Eldrivna truckar vid logistikcentret

På Elektroskandia är hållbarhet i fokus och man arbetar med ständiga förbättringar inom en mängd områden. En av de senaste åtgärderna är att...

Läs mer


Bygget av ny logistikanläggning med rekordlåg energiförbrukning i full gång

Byggnationen av Svensk Caters nya logistikanläggning i Härryda är nu i full gång. I samarbete med BRA Bygg (Billström Riemer Andersson Bygg AB), Broods och Hans Andersson...

Läs mer
<span>Frågan om hamnflytt har utretts sedan 2019 och kommunfullmäktige tog 2021 ett beslut om fortsatt utredning av det södra alternativet som illustreras i denna visionsskiss.</span>

Ny rapport: Stora vinster flytta containerhamnen söderut

En flytt av containerhamnen i Helsingborg till ett sydligare läge skulle stärka hamnens utveckling och konkurrenskraft samt bana väg för tillväxt i hela regionen, visar en ny...

Läs mer


STILL är nominerade till prestigefyllda IFOY Award 2025

Intralogistikspecialisten STILL är återigen en av finalisterna i kampen om det mest prestigefyllda priset inom intralogistikbranschen, IFOY Award. I kategorin ’’Mobile...

Läs mer


Ny strategisk plan stöttar kompetensbehov inom lager och logistik – Helsingborgs stad matchar utbildning med företagens behov

Hur ska Helsingborgs företag hitta rätt kompetens för att växa? Nu tar Helsingborgs stad tillsammans med lager- och logistikbranschen krafttag för att lösa en av stadens...

Läs mer


ICC lanserar vägledning om Incoterms® 2020 och nationella regleringshinder

Varje dag används Internationella Handelskammarens, ICC, leveransvillkor Incoterms® (International Commercial Terms) av miljontals företag världen över. Incoterms® har...

Läs mer
Henrik Gillisson från LBC Logistik samt Elmoduls Mats Wedberg och Robert Wedberg är nöjda med att ha tagit ett stort steg mot att lösa fossilfria transporter.

LBC Logistik satsar på fossilfria transporter för framtiden

Henrik Gillisson, vd på LBC Logistik AB är tydlig med vilken väg han och LBC ska gå:

- Vi vill gå mot fossilfritt och då ska vi underlätta för både...

Läs mer


Nästa generation Work Positioners – en satsning på ett förbättrat produktsortiment med ergonomi i fokus

EdmoLift stärker sitt erbjudande genom att lansera fjärde generationen av sina populära Work Positioners (WP). Denna satsning är en del av EdmoLifts långsiktiga strategi om...

Läs mer
Photoneo Bin Picking Studio 1.9

Bin Picking Studio 1.9 för logistik- och automationsprojekt

Blockeringar? Symmetri? För många skanningsparametrar? - De problemen är nu lösta! Vi pratar om en sensorsetup på bara 3 minuter, multiview-skanning som ser det osynliga...

Läs mer


RO-Gruppen bygger modern logistikanläggning i Landskrona

På uppdrag av fastighetsbolaget Acrinova AB ska RO-Gruppen bygga en ny logistikanläggning på Örja industriområde i Landskrona. Hyresgäst i den nya byggnaden blir HT...

Läs mer
DSV har installerat en 100 000 kvadratmeter stor solcellsanläggning på sin verksamhet i Landskrona för drift av anläggning och laddning av eldrivna fordon m.m.

DSV öppnar laddningsstation för tyngre fordonstrafik i Landskrona

DSV öppnar sin första laddningsstation för tyngre fordonstrafik, som eldrivna lastbilar, vid sin logistikanläggning i Landskrona. Denna milstolpe är ytterligare ett steg...

Läs mer
I början av 2025 sätter de nya fartygsallianserna segel, vilket väntas omforma logistikbranschen.

Stora hamnar stärker sin roll och nya allianser omformar logistikåret 2025

Efter flera år av obalans mellan export och import markerar 2024 en vändpunkt för svensk logistik. En ekonomisk ljusning har lett till kraftigt ökade importvolymer via APM...

Läs mer
<span>Representanter från Castellum, Göteborgs Hamn och OneMed tar det första spadtaget för OneMeds byggnad på Halvorsäng strax norr om Göteborgs Hamn. </span>

Arbeten i gång för 45 000 kvm stor logistikfastighet i Göteborgs Hamn

Under måndagen togs det första spadtaget för en ny, 45 000 kvm stor logistikbyggnad på Halvorsäng, ett stenkast från Göteborgs Hamn. Det är hamnen och...

Läs mer
- Den nya anläggning i Hisings Backa stärker vår position på västkusten med ett helt unikt kunderbjudande, säger Lars Sahlberg, regionchef Beijer Byggmaterial

Klimatsmart och effektivt – Beijer Hisings Backa blir ett av Sveriges mest moderna byggvaruhus och logistikanläggning

Den största investeringen i en enskild anläggning någonsin i Beijer Byggmaterials historia är nu klar och bidrar till ett ytterligare utökat kunderbjudande i Göteborg...

Läs mer


SLP förvärvar två logistikfastigheter med ett fastighetsvärde om cirka 470 Mkr från Postnord i en ”sale and leaseback-affär”

SLP har förvärvat två logistikfastigheter, belägna i Hallsberg och Nässjö, i en så kallad ”sale and leaseback-transaktion” med Postnord AB....

Läs mer
Stensta syd

Kristinehamn tar ett viktigt steg för att stärka kommunens position som logistiknav

Kristinehamns kommun tar nästa steg i utvecklingen av Stensta Syd som ett framtida logistikområde. I december startar samrådet där allmänheten får möjlighet att...

Läs mer


Uppdaterad e-CLS Launcher: Smidigare och effektivare bagagehantering

Lifts All är glada att lansera den nya, förbättrade e-CLS Launcher, som tar bagagehantering på flygplatser till nästa nivå med förbättrade funktioner fö...

Läs mer


Mest lästa

Actil

Airwatergreen

midac-batteries-batteriunion

ravema

gebhardt-group

Maskinleverantorerna

Kardex 360

Masterveil

Wiklunds

semax

eab_250

Karlskrona

Ruukki

EdmoLift

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se