Göteborgs hamn redo för metanol – kan minska fartygsutsläpp med 95 procent
Bild: Göteborgs Hamn AB
Göteborgs hamn siktar på att bli det primära navet för både bunkring och lagring av metanol i norra Europa.
Göteborgs Hamn AB har idag publicerat allmänna driftsföreskrifter för metanolbunkring – det innebär att hamnen är redo att ta emot fartyg som i framtiden vill bunkra metanol. Hamnen arbetar också för att skapa en värdekedja med ambitionen att tillhandahålla en stadig tillgång på förnybar metanol i hamnen. Hamnen siktar på att bli det primära navet för både bunkring och lagring av metanol i norra Europa.
Nu är alla tillstånd på plats för att Göteborgs hamn ska kunna erbjuda bunkring av metanol till anlöpande fartyg. Detta sedan hamnens driftsföreskrifter för metanolbunkring accepterats av Transportstyrelsen och publicerats idag.
Förnybar metanol har potential att minska fartygens koldioxidutsläpp med 95% ur ett livscykelperspektiv, jämfört med konventionella fartygsbränslen.
– Förnybar metanol som fartygsbränsle är inte längre en framtidsvision. Rederier som Maersk och X-Press Feeders är några av föregångarna som redan beställt fartyg med metanolframdrift som är under produktion i detta nu. Från Göteborgs hamns sida hoppas vi på att ta emot fartyg som går på förnybar metanol redan under nästa år, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.
Maersk som är ett av världens största containerrederier har deklarerat att bolaget ska uppnå netto nollutsläpp av växthusgaser i sin verksamhet före 2040. Förnybar metanol är en viktig del i strategin och tolv större, metanoldrivna containerfartyg är redan beställda.
X-Press Feeders är världens största oberoende containerrederi vad gäller feedertrafik är ytterligare en stor aktör som satsar på metanoldrivna fartyg i större skala. Under 2023 ska åtta toppmoderna containerfartyg som kan drivas på metanol börja sjösättas.
– Det är glädjande att se att Göteborgs hamn arbetar proaktivt för att underlätta bunkring av metanol. Det är uppmuntrande eftersom hamnarna behöver vara redo när vi beslutar var vi ska dirigera vår första serie av metanoldrivna fartyg, säger Sven Siemsen Senior Manager Marketing Europe på X-Press Feeders.
Den globala maritima sektorn förbrukar cirka 300 miljoner ton bunkerbränsle per år och står för tre procent av de totala koldioxidutsläppen globalt. Göteborgs hamn är en viktig strategisk bunkerhubb i Skandinavien. Här bunkras cirka två tredjedelar av volymerna för inrikes och utrikes sjöfart i Sverige.
– Med vårt strategiska läge och storlek som bunkerhubb har vi både en möjlighet och ett ansvar att göra skillnad genom att säkerställa tillgång på alternativa bränslen för att påskynda omställningen till en grönare sjöfart, säger Christoffer Lillhage, affärsutvecklare energi på Göteborgs Hamn AB.
Stabil tillgång på förnybar metanol
Att Göteborgs hamn nu har regelverken på plats för att kunna bunkra metanoldrivna fartyg säkert och effektivt är dock bara steg ett. Nu arbetar hamnen för att etablera en värdekedja för att säkra en stabil tillgång på bränslet när efterfrågan ökar. Hamnen för samtal med flera aktörer i branschen, bland andra Liquid Wind, som under 2024 ska inleda storskalig produktion av eMetanol.
– Metanolbunkring fartyg till fartyg med tillhörande infrastruktur håller på att bli verklighet i Göteborgs hamn och det är väldigt glädjande att se. Det gagnar transportörer som planerar att köpa vårt gröna elektrobränsle, eMetanol, och gör det möjligt för Liquid Wind och våra samarbetspartners i värdekedjan att etablera fler produktionsanläggningar i Sverige och andra nordiska länder. Ett starkt och ledande eMetanol-nav i Göteborg stärker vår förmåga att marknadsföra och distribuera vårt koldioxidneutrala marina bränsle ut i världen, och det placerar Sverige på den globala bränsleexportmarknaden, säger Claes Fredriksson, VD och grundare av Liquid Wind.
Hamnen planerar även för storskalig lagring av metanol tillsammans med hamnens lagringsbolag.
– Just nu tittar vi på möjligheter att ställa om cisterner som idag hanterar oljeprodukter, till att i stället lagra metanol, säger Christoffer Lillhage.
Metanol har hanterats i Göteborgs hamn sedan 2015 när Stena Line var först i världen med att bunkra metanol, då från lastbil till fartyg. Det hamnen nu fått godkännande för gäller bunkringar fartyg till fartyg, vilket är en förutsättning för att kunna bedriva storskalig bunkring av metanol och för att kunna attrahera de rederier som beställer fartyg med metanolframdrift. Varje terminal kommer att behöva genomföra en mindre riskanalys inför sina första bunkringar. Det är dock bara en formalitet nu när det övergripande regelverket är på plats i hamnen.
Göteborgs hamns allmänna driftsföreskrifter för metanolbunkring hittas här.
Fakta: Metanol
Metanol (CH3OH) är en flytande kemikalie gjord av syntesgas, en blandning av väte, koldioxid och kolmonoxid. Dessa ämnen kan hämtas från en mängd råvaror och med hjälp av olika tekniker.
Råvaran och framställningsmetoden är avgörande för metanolens miljö- och klimategenskaper. Förnybar metanol finns i flera varianter, som biometanol som framställs av hållbar biomassa. Eller eMetanol som framställs från biogen koldioxid och vätgas producerad av förnybar el. eMetanol minskar koldioxidutsläppen med upp till 95%, kväveoxidutsläppen med upp till 80% och eliminerar utsläpp av svaveloxid och partikelutsläpp helt.
Källa: Göteborg hamn
SafeTeam säkrar Mathems logistikanläggning
När Sveriges ledande matbutik på nätet, Mathem, byggde nytt customer...
Läs mer
|
|
|
|
Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet
Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...
Läs mer
|
|
|
|
Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.
MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...
Läs mer
|
|
|
|
ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige
- Satsningen innebär en betydande uppgradering av verksamheten i Västerås och fö...
Läs mer
|
|
|
|
Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping
Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...
Läs mer
|
|
|
|
Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat
Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...
Läs mer
|
|
|
|
Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro
Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...
Läs mer
|
|
|
|
Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik
Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...
Läs mer
|
|
|
|
Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?
Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil
Läs mer
|
|
|
|
Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023
Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...
Läs mer
|
|
|
|
Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång
Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...
Läs mer
|
|
|
|
Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi
- ABB:s globala undersökning Automotive Manufacturing Outlook Survey visar att oron för...
Läs mer
|
|
|
|
Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg
Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...
Läs mer
|
|
|
|
AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton
Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...
Läs mer
|
|
|
|
Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt
Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...
Läs mer
|
|
|
|
Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg
5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...
Läs mer
|
|
|
|
SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg
SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....
Läs mer
|
|
|
|
DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar
DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...
Läs mer
|
|
|
|
Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn
En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...
Läs mer
|
|
|
|
Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter
Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...
Läs mer
|
|
|
|
Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg
APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...
Läs mer
|
|
|
|
ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden
Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...
Läs mer
|
|
|
|
Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag
Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...
Läs mer
|
|
|
|
Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg
Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...
Läs mer
|
|
|
|
Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge
Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...
Läs mer
|
|
|
|
Keolis vinner tilldelning i Landskrona
Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...
Läs mer
|
|
|
|
Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige
Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...
Läs mer
|
|
|
|
Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga
På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...
Läs mer
|
|
|
|
Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning
En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...
Läs mer
|
|
|
|
SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö
SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....
Läs mer
|
|
|
|
Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”
Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...
Läs mer
|
|
|
|
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien
Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...
Läs mer
|
|
|
|
”Jag kände mig trygg efter introduktionen”
Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...
Läs mer
|
|
|
|
Ny vd i Finland siktar på tillväxt
I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...
Läs mer
|
|
|
|
Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn
Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...
Läs mer
|
|
|
|
Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning
De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...
Läs mer
|
|
|
|
Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn
Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...
Läs mer
|
|
|
|
SLP bygger logistikfastighet i Landskrona
LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....
Läs mer
|
|
|
|
Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland
Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...
Läs mer
|
|
|
|
SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster
SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...
Läs mer
|