Nu ska även den tunga trafiken elektrifieras


2021-11-16

Bild: DB Schenker

DB Schenker och en rad andra ledande industriföretag satsar nu, tillsammans med staten, stort på elektrifiering av tunga vägtransporter.
– Vi på DB Schenker är stolta och glada över att kunna köra en eldriven lastbil med släp en längre sträcka i daglig trafik, säger Magnus Strand, vd för DB Schenker i Sverige.

Förnybara bränslen, som biodiesel och biogas, har hittills varit de enda fossilfria alternativen för tyngre lastbilstransporter som kör längre sträckor. Elfordon har inte haft den kapacitet som krävs för den typen av trafik. För bara några år sedan ansågs det nästan omöjligt. Men nu blir det verklighet.

DB Schenker deltar i projektet E-Charge som utvecklar eldrivna lastbilar som klarar dagliga körsträckor längre än 50 mil. I projektet ska Schenker Åkeri testa fordon från Scania i fjärrtrafik.

– Det är revolutionerande att kunna köra ett 24 meter långt ekipage i fjärrtrafik på el i mer än fyra timmar utan stopp, säger Tomas Johansson, vd för Schenker Åkeri.

Laddningen kommer i första hand att ske med högeffektsladdning i samband med förarens vilotider. Men viss stödladdning kommer också att ske vid lastning och lossning av ekipaget.

– Detta är ett viktigt steg mot en fullt ut elektrifierad fordonspark i Sverige. Idag finns fungerande elektrifierade lösningar för kortare transportsträckor inom distribution. Nu får vi möjligheter att elektrifiera hela transportkedjan, säger Tomas Johansson.

Hållbarhet och miljö är en av DB Schenkers viktigaste strategiska frågor. Målet är tydligt. År 2040 ska företagets samtliga transporter världen över vara klimatneutrala.

– Elektrifieringen spelar en avgörande roll i vår omställning till fossilfrihet eftersom eldrivna fordon möjliggör helt utsläppsfria transporter. Nu får vi äntligen möjlighet att testa elektrifierade tunga fordon i vår dagliga drift, säger Hanna Melander, kvalitets- och miljöchef på DB Schenker.

Omställningen har redan börjat med de mindre fordonen som successivt byts ut. De drivs med förnybar el, vilket är en förutsättning. Men nu är det alltså de riktigt tunga transporternas tur.

Något som gör detta projekt både unikt och viktigt är samarbete och utveckling över ett flertal områden, och tillsammans med flera tongivande aktörer från respektive område. Målsättningen är att riva silos och skapa skalbara lösningar som tar transport och logistik till en hållbar framtid.

Utöver DB Schenker och Scania deltar Volvokoncernen, ABB, Circle K, OKQ8, ICA Sverige AB, Tommy Nordbergh Åkeri samt Vattenfall och andra energibolag och elnätsägare. Swedish Electromobility Centre (SEC) är extern forskarpart och Lindholmen Science Park koordinerar projektet. Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) finansierar med 102 miljoner kronor, medan projektparterna bidrar med 113 miljoner kronor. De statliga myndigheterna Energimyndigheten, Trafikverket och Vinnova bidrar med finansiering, expertis, systemperspektiv samt synkronisering av FoI-stöd och infrastrukturåtgärder.

Projektet startar omgående och löper till och med 2024.


Källa: DB Schenker


Skriv ut



Bengt Joelsson, VD Ottosson Truck/Hyundai och Lina Burge från Vara Maskinimport tillsammans med Thages som kommer att bygga fastigheten.

Första spadtaget för Ottosson Truck/Hyundais nybygge

Efter flera år av planering sattes äntligen första spadtaget i marken för...

Läs mer
Containerfartyg anlöper Västhamnen i Helsingborgs Hamn.

Volymrekord för Helsingborgs Hamn

Nu visar 2021 siffror att containervolymerna överträffar rekordåret 2019s volymer....

Läs mer
DB Schenker ansluter den globala organisationen IRU i syfte att samarbeta för bättre och hållbarare vägtransporter.

DB Schenker vill framtidssäkra vägtransportbranschen

DB Schenker ansluter till IRU (International Road Transport Union) för att bidra till...

Läs mer


Nu tas första spadtaget för toppmodern logistikanläggning i Malmö

Castellums senaste logistikprojekt i Öresundsregionen går av stapeln i morgon den 25...

Läs mer


Hogia Ferry Systems tecknar avtal med Corsica Linea

Efter att ha gått segrande ur en utvärderingsprocess under första halvåret...

Läs mer


Värmdö Kommun satsar på hållbar trafik- och infrastrukturmiljö

Värmdö Kommun har tagit fram en kommunövergripande Trafikstrategi för...

Läs mer
Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter lageryta i Arlandastad (bilden är en genrebild).

Schenker Logistics expanderar i Arlandastad

Sedan den 1 januari 2022 utökar Schenker Logistics AB med ytterligare 7 505 kvadratmeter...

Läs mer


Stendörren erhåller ytterligare tre bygglov inom lager och logistik

Stendörren Fastigheter AB har idag erhållit ett lagakraftvunnet bygglov inom logistik i...

Läs mer
Thomas Ström, vd, NTEX.

NTEX fortsätter att växa i Europa

NTEX utökar sin närvaro i Europa genom att förvärva transport- och...

Läs mer
Godsvolymerna ökade stort i hamnen under årets som gick - trots återkommande störningar i de globala godflödena.

Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn - trots fortsatt pandemi

Logistiksystemet är fortsatt under högt tryck till följd av covid-19-pandemin som nu...

Läs mer


Dämpad utveckling för godstransporternas konkurrenskraft

Det svenska transportsystemets kapacitet och tillförlitlighet faller väl ut i en...

Läs mer
Visionsibild över nya centralplan (bilden är en illustration).

Fördubblad kapacitet:

Så överdäckningen av Stockholms centrals spårområde se ut

Under tisdagen presenterades det vinnande förslaget till utvecklingen av Centralstaden i...

Läs mer

DB Schenker expanderar med Prologis i Arlandastad

Samarbetet mellan DB Schenker och det globala logistikfastighetsföretaget Prologis fortsä...

Läs mer
Över 100 spårbundna automatiska Konecranes-portalkranar vid hamnen.

Konecranes levererar tre spårbundna portalkranar till åt Port of Virginia

Port of Virginia i USA har beställt tre spårbundna Konecranes-portalkranar till sin...

Läs mer


Volvo Lastvagnar lanserar ellastbil med längre räckvidd

Volvo Lastvagnar lanserar en ny, förbättrad version av den helelektriska Volvo VNR...

Läs mer
Godsflödena ökade under 2021 i Trelleborgs Hamn.

Nya rekord för godsvolymer i Skandinaviens största RoRo-hamn

Godsflödena ökade under 2021 och mer än 100 000 fler fraktenheter hanterades i...

Läs mer


Nu är de Sveriges största leverantör av fordonsvätgas

Hynion har ingått avtal om att förse bussar i Sandviken med vätgas och tar...

Läs mer
Buss i Göteborg.

Svensk Kollektivtrafik:

Stängda framdörrar kräver kompensation från regeringen

Smittspridningen i samhället är just nu mycket hög och de flesta av Svensk...

Läs mer
PostNord tillbaka på Jönköping Airport.

Postflyget tillbaka på Jönköping Airport

Från och med den 31 januari 2022 börjar PostNord flyga post till Jönköping...

Läs mer


Ronneby kommun startar yrkeshögskoleutbildning flygplans- och helikoptertekniker i egen regi

Från höstterminen 2022 kan man läsa till flygplans- och helikoptertekniker på...

Läs mer
Framdörrarna stängs på de flesta linjer.

Tillfällig stängning av framdörren på Västtrafiks bussar

Från och med imorgon kan du som reser med Västtrafik återigen behöva kliva...

Läs mer


Ökat intresse för Svealandstrafikens körskola – 32 procent fler sökande

Intresset för Svealandstrafikens körskola är stort. Totalt har 206 personer ansö...

Läs mer
Visionsbild över Arendal (bilden är en illustration).

Stena Line och Göteborgs Hamn skriver inriktningsavtal om flytt till Arendal

Stena Line och Göteborgs Hamn ska tillsammans arbeta för att möjliggöra en...

Läs mer


Rekordår för frakt och stark upphämtning på passagerarsidan trots nytt pandemiår

Trots Covid-19 pandemin som fortgick under i stort sett hela 2021 ökade passagerarvolymen med...

Läs mer
Eskilstuna Kombiterminal ägs och drivs av lastbilscentralen M4-gruppen. Här tas gods emot från hela världen och levereras till rätt mottagare. Trailers, containers och växelflak lyfts av och på godståg för vidare distribution med lastbil.

Eskilstuna Kombiterminal ställer om från manuellt till digitalt med hjälp av Hogia

Redan 2010 startade Eskilstuna Kombiterminal, som drivs av M4-gruppen, sin digitaliseringsresa....

Läs mer


APM Terminals rivstartar 2022

Behovet av smarta och pålitliga logistiklösningar har varit större än nå...

Läs mer


Ferronordic beställer sina första batterielektriska lastbilar och gör investeringar i verkstadsnätet relaterade till elektromobilitet

Ferronordic har gjort sina första beställningar av elektriska lastbilar i Tyskland i form...

Läs mer
Northern Skagerrak kommer att hämta upp sludge från anlöpande fartyg i Göteborgs Hamn.

Servicefartyg i Göteborgs Hamn byggs om till hybrid – 680 ton mindre koldioxidutsläpp

Under det andra kvartalet 2022 kommer servicefartyget Northern Skagerrak att byggas om och få...

Läs mer
Beskrivning av illustration: 1. Infångningsanläggningar för koldioxid.2. Gasformig eller flytande koldioxid transporteras via rör från närliggande infångningsanläggningar och via lastbil eller järnväg från anläggningar längre ifrån. 3. CinfraCaps mottagningsstation, förvätskningsanläggning samt mellanlager i Göteborgs hamn. 4. Fartyg lastas med flytande koldioxid via lastarm. 5. Mottagningsanläggning där flytande koldioxid lossas från fartyg pumpas ner 3 000 meter under havsbotten. 6. Porös berggrund, med tätt berg ovanför, där flytande koldioxid återförs och på sikt omvandlas till fast materia.

Göteborg ett steg närmare att bli nav för transport av infångad koldioxid

Energimyndigheten har beviljat delfinansiering av samverkansprojektet CinfraCap. Det betyder att...

Läs mer
Faustine anlöpte Göteborgs hamn för första gången under natten till måndag. Under tisdagen anlöper fartyget Zeebrugge lastat med svenskt exportgods. 

Miljö- och effektivitetsvinster med nytt fartyg på trafiken mellan Göteborg-Zeebrugge

Under söndagskvällen anlöpte rederiet CLdN:s nybyggda fartyg Faustine Göteborgs...

Läs mer
Roger Nilsson, vd TGM och Bäckebols åkeri, Malin van Manen, miljösamordnare, Erika Rydén, miljö och Kvalitetsansvarig, Tony Ekvall, distriktschef och Joni Lindqvist, DB Schenker CoDi Specialist framför den elektriska fordonsflottan.

Åkeriet som elskar att testa hållbara transportlösningar

Det har gått drygt 30 år sedan visionären Roger Nilsson, vd för två av...

Läs mer
Arkitektbild av den planerade stadsdelen Tomtebo i Umeå (bilden är en illustration).

Framtidens hållbara transporter växer fram i Västerås och Umeå

Hur ser transportsystemet för hållbara leveranser till bostäder och olika...

Läs mer
Halvorsäng ligger direkt norr om hamnens terminaler invid Hisingsleden vilket kommer att vara ett idealiskt läge för att hantera inkommande gods. 

Förbättrad framkomlighet i hamnen när Halvors länk öppnar för trafik

Nu har Halvors länk öppnat för trafik. Den nya förbindelsen gör att...

Läs mer


DFDS utökar rekordordern - beställer ytterligare 25 eldrivna lastbilar från Volvo

Volvo Lastvagnar har fått en order på ytterligare 25 tunga, helelektriska lastbilar...

Läs mer
Syftet med Green Priority är att sänka trösklarna för en grön omställning av åkeriernas fordonsflottor.

Gröna lastbilar får gräddfil genom terminaler i Göteborgs hamn

För att motivera godstransportföretagen att snabbare öka andelen utsläppsfria...

Läs mer
Fartyget M/V Faustine anlöpter för första gången Gothenburg RoRo Terminal.

Nytt roro-fartyg anlöper Gothenburg RoRo Terminal

Gothenburg RoRo Terminal tog natten mot måndag emot första anlöpet från...

Läs mer
Michael Palo kör dagligen de nya vägsträckorna.

Bättre vägar för tyngre trafik mellan Kaunisvaara och Svappavaara

Nu är tre nya vägsträckor klara. Det är Trafikverket som rustat fö...

Läs mer
Stina Baruti, elev på fordons- och transportprogrammet.

Edströmska gymnasiet är första skolan i Sverige att bli Transportcollege

Nu har Edströmska gymnasiet i Västerås tagit emot Sveriges första certifiering...

Läs mer
Fastigheten i Nässjö.

SLP förvärvar logistikfastighet i Nässjö

SLP har genom bolagsaffär idag förvärvat och tillträtt en fastighet i Nä...

Läs mer


Yrkeshögskolan ger logistik- och transportledare och ökade möjligheter till studier i Piteå

De stora satsningarna i Västerbotten och Norrbotten har lyft frågan om kompetensfö...

Läs mer


Mest lästa


Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

PGtech

BBH

Logistic Contractor
midac-batteries-batteriunion

tactile Truck PC

Be-ge

WiHLBORGS

Forsea

Micrologistic

Wiklunds

Fastpartner

Wasa line

Vetter

Truckbox

Karlholm Logistics

Ottossontruck

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se