Storsatsning på intermodal trafik ska dubbla Green Cargos volymer


2022-06-09

Genom att bygga godstågen i förutbestämda vagnsgrupper, planerade utifrån de intermodala kundernas behov med färre stopp längs vägen, kortas ledtiderna rejält under resans gång.
Bild: Green Cargo
Genom att bygga godstågen i förutbestämda vagnsgrupper, planerade utifrån de intermodala kundernas behov med färre stopp längs vägen, kortas ledtiderna rejält under resans gång.

I ansökan till 2023 års tågplan satsar Green Cargo på tillväxt inom den intermodala trafiken med ett helt nytt nätverk. Med en effektiviserad och smart vagnsstyrning kommer nätverket erbjuda ökad transportfrekvens, kortare ledtider och högre punktlighet. Satsningen skapar förutsättningar för en godsvolymtillväxt på 2 miljoner ton, vilket motsvarar 10 procent av Green Cargos hela transportvolym i dagsläget eller en fördubbling av den befintliga intermodala trafiken.

– Det här är en ansökan som innehåller en kraftfull hållbarhetssatsning. Dels innebär den en helt avgörande åtgärd för omställningen till ett klimatsmart och transporteffektivt samhälle med att flytta gods från väg till järnväg, dels kommer den stärka Green Cargos långsiktiga lönsamhet. En rent grön tillväxtaffär för både samhället och Green Cargo, säger Ted Söderholm, vd på Green Cargo.

Allt sedan finanskrisen har järnvägen haft svårt att ta igen förlorade marknadsandelar i konkurrensen med billiga vägtransporter. Transportsektorn står för en tredjedel av utsläppen och den långväga fossildrivna lastbilstrafiken har ökat i en tid när utsläppen måste minska. I både EU och Sverige finns transportpolitiska mål om att mer gods ska gå på järnväg med hänsyn till den höga energieffektiviteten och de låga utsläppen. Järnvägstrafiken står för mindre än en procent av transportsektorns samlade utsläpp av koldioxid samtidigt som den står för 24 procent av det totala godstransportarbetet och 7 procent av personresandet.

– En enda lokförare kan med ett eltåg dra 40–50 enheter på räls, i jämförelse med 40–50 lastbilar som kräver lika många förare på E4:an när det samtidigt råder förarbrist. Det är resurseffektivt att använda den kapacitetsstarka järnvägen den långa sträckan mellan en hamn och en kombiterminal. Samtidigt skapas en efterfrågan på fler lokala, kortare lastbilstransporter när godset ska till eller från kombiterminalen. Det är en energieffektiv och klimatsmart transportkedja, säger Ted Söderholm.

Den största potentialen för icke-organisk tillväxt för järnvägstransporter finns i den internationella godstrafiken som genererar miljontals långväga lastbilstransporter per år i Sverige. Faktorer som stigande bränslepriser och en utbredd förarbrist i Europa drivit upp fraktpriserna för fjärrtransporter på väg. Detta har lett till en ökad efterfrågan på intermodala transporter, där exempelvis en container eller trailer utnyttjar flera trafikslag i transportkedjan.

– Om vår ansökan godkänns kommer vi att kunna erbjuda ett effektivt nätverk för intermodala transporter som en del av vårt befintliga transportnätverk. Det innebär kapade ledtider med upp till ca 30 procent, högre transportfrekvens och framför allt bättre punktlighet. Hanteringen blir förenklad, fyllnadsgraden högre och därmed blir marknadspriserna konkurrenskraftiga och förutsägbara. Det här är faktorer som kunderna efterfrågar, säger Ted Söderholm.


Källa: Green Cargo

Skriv ut



Avverkningsrester som sågspån, lignin och halm kan användas för att öka den svenska produktionen av biodrivmedel.

Sverige äntligen redo att satsa på biodrivmedel – tillsätter nationell utredning

Regeringen vill stärka den svenska beredskapen genom att öka den inhemska produktionen av...

Läs mer
USA Truck ser affären med DB Schenker som en möjlighet att växla upp och öka sin närvaro inom landtransporter i Nordamerika.

DB Schenker stärker sin position i Nordamerika

DB Schenker, en av världens ledande leverantörer av logistiktjänster, och USA Truck...

Läs mer


Catena investerar 813 miljoner i banbrytande logistikanläggning

Catena har tecknat avtal med Elgiganten gällande byggnation och uthyrning av en ny...

Läs mer
Förslag på utbyggnad av hamnen i Hörneborg.

Storsatsning på hamnen i Örnsköldsvik

Örnsköldsviks kommun bygger ut hamnen i Hörneborg för ökad kapacitet och...

Läs mer


Stendörren Fastigheter förvärvar lagerfastigheter i Göteborg för 46,1 miljoner kronor

Stendörren Fastigheter AB (publ) har idag, via bolag, förvärvat och tillträtt...

Läs mer


Skövde Energi lanserar ny lösning med batterilager för publik snabbladdning av elbilar

Tillsammans med Toveks Bil, Holmgrens Bil, Bravida och MVS lanserar nu Skövde Energi...

Läs mer

Två av sex svenska EU-projekt tilldelas Trelleborgs Hamn

Sex nya svenska infrastrukturprojekt beviljas medel från EU:s fond för ett sammanlä...

Läs mer


Volvo Lastvagnar visar upp ny lastbil med nollutsläpp

Föreställ dig en lastbil som bara släpper ut vattenånga, producerar el ombord...

Läs mer
Göteborgs hamn söderifrån.

Göteborgs Hamn AB undersöker möjligheter att driva inlandsterminal

Göteborgs Hamn AB och järnvägsanläggningsaktören Train Alliance har fö...

Läs mer


Volvo Energy investerar i Connected Energy för verksamhet i andralivs-batterier

Volvo Energy investerar i den brittiska specialisten på energilagring i batterier med ett...

Läs mer
Resandet med kollektivtrafiken börjar närma sig nivåerna innan pandemin.

Stark återhämtning för kollektivtrafiken i Västsverige

Resandet med kollektivtrafiken ökar stadigt sedan restriktionerna släppte i mitten av...

Läs mer


Carlsberg Sverige elektrifierar lagertransporterna i Halland

Carlsberg Sverige kommer att elektrifiera transporterna mellan bryggeriet och externlagret i...

Läs mer


Så ska Helsingborg bli Europas mest hållbara logistiknav

Helsingborg är en av Europas mest innovativa och klimatsmarta städer. Nu tar staden...

Läs mer


ABB levererar nyckelfärdig lösning för Frankrikes största landanslutning

Toulons hamn, som hanterar över 1,6 miljoner färje- och kryssningspassagerare varje...

Läs mer
Visionsbild över Halvorsäng Logisitkpark (bilden är en illustration).

Stor e-handelsleverantör tecknar avtal på Halvorsäng Logistikpark

Det gemensamma partnerbolaget mellan Castellum och Göteborgs Hamn har nyligen tecknat en...

Läs mer
Skiss över fasaden ut mot väg E22.

Ottosson Truck/Hyundai bygger nytt huvudkontor på Åbylyckorna utanför Bromölla

Ottosson Truck som sedan 2012 har varit generalagent för Hyundai Forklifts i Sverige har de...

Läs mer
Visionsbild över Arendalsområdet i Göteborgs hamn som det skulle kunna se ut efter konsolideringen av roro- och färjeverksamheterna i området.

Göteborgs hamn växer – markförvärv klart i Ytterhamnarna

Torsdagen den 9 juni genomfördes Göteborgs Hamn AB:s förvärv av ett 108 000...

Läs mer


SLP förvärvar logistikfastighet i Hallsberg med expansions­möjlighet

SLP stärker sin närvaro i Hallsberg, en av Nordens viktigaste knutpunkter för...

Läs mer
Joacim Jäger, vd på Börjessons Lastbilar, Jessica Björkquist, ansvarig e-mobility Scania Sverige, och Eva Kvist Östgren, ABB, var med vid invigningen.

Första publika laddstationen för tunga elfordon är igång

Onsdagen den 8 juni lanserade Börjessons Lastbilar den första publika laddstationen...

Läs mer
Genom att bygga godstågen i förutbestämda vagnsgrupper, planerade utifrån de intermodala kundernas behov med färre stopp längs vägen, kortas ledtiderna rejält under resans gång.

Storsatsning på intermodal trafik ska dubbla Green Cargos volymer

I ansökan till 2023 års tågplan satsar Green Cargo på tillväxt inom den...

Läs mer

Här är busslinjerna som elektrifieras i sommar

Under sommaren börjar ännu fler tystare och renare bussar att rulla i Göteborg...

Läs mer
DAF har byggt sin 10 000:e nya generationens DAF-lastbil.

Nya generationens DAF når milstolpen med 10 000 tillverkade lastbilar

DAF har byggt sin 10 000:e nya generationens DAF-lastbil. Eftersom den officiella produktionen av...

Läs mer


Göteborgs Hamn lanserar ett världsunikt koncept för att el-ansluta tankfartyg

För att kunna elansluta tankfartyg som ligger vid kaj i Energihamnen har Göteborgs Hamn...

Läs mer


ECO-Asfalt minskar klimatpåverkan vid Sundsvall Logistikpark

Peab Asfalt har erhållit stort uppdrag att asfaltera ny kombiterminal vid Sundsvall...

Läs mer

Regeringen beslutar om stöd till kollektivtrafiken

Den 25 maj beslutade regeringen om hur coronastödet till kollektivtrafiken ska fördelas i...

Läs mer
Samspelet mellan transport- och energisektorn är av betydelse för att skynda på elektrifieringen. 

Snabbare elektrifiering genom samspel, differentierade priser och höjd kunskap

För att nå de svenska klimatmålen vill regeringen skynda på elektrifieringen...

Läs mer


SLP köper modern logistikfastighet om 8 600 kvm

SLP har idag förvärvat och tillträtt fastigheten Lampan 7 i Nässjö med...

Läs mer
Godstågen från Umeå kommer att köras direkt in på APM Terminals containerterminal i Göteborgs hamn där godset snabbt kan lastas om till fartyg. 

Norrländsk industri stärks av ny tågpendel via Göteborgs hamn

Nu startar ytterligare en godstågspendel mellan Norrland och Göteborgs hamn. Den nya...

Läs mer
Svealandstrafiken beställer ytterligare sju elbussar till Västerås.

Svealandstrafiken beställer ytterligare sju elbussar till Västerås

Svealandstrafiken har valt att nyttja den option som finns i avtalet med Volvo Bussar, och...

Läs mer
Fredrik Drakenlind och Mathias Gattefors, transportansvariga på Bevego Storstockholm.

Det är en viktig faktor i nya transportavtalet

Under 2021 upphandlade Bevego ny transportör i Stockholmsområdet, och den 1 januari drog...

Läs mer

Tre infrastrukturprojekt för alternativa bränslen får söka EU-medel

Regeringen tillstyrker att tre svenska infrastrukturprojekt får söka medel ur EU:s fond...

Läs mer
<span>Den nya anläggningen kommer att erbjuda kunderna ett toppmodernt, koldioxidneutralt logistikcenter beläget nära Helsingfors.</span>

DHL Supply Chain bygger nytt logistikcenter i Sipoo, Finland

DHL Supply Chain, kontraktslogistikdelen av Deutsche Post DHL Group, kommer att bygga ett cirka 44...

Läs mer


Scania och Einride driver på elektrifieringen av vägtransport med ny flotta om 110 lastbilar

De 110 lastbilarna är den hittills största ordern av tunga elektriska fordon för...

Läs mer
Domare Maral Mirzai Beni i samtal med Rosengårds Caroline Seger och Vittsjös Sandra Adolfsson under fotbollsmatchen i Damallsvenskan mellan Vittsjö och FC Rosengård den 3 april 2022 i Vittsjö.

DB Schenker historisk partner till Elitfotboll Dam – stöttar kvinnliga elitdomare

DB Schenker blir först och därmed historiskt när logistikföretaget går in...

Läs mer
Fastigheten i Stenungsund.

SLP köper modern logistikfastighet i Stenungsund

SLP har förvärvat och tillträtt fastigheten Smederöd 1:10 i Stenungsunds kommun...

Läs mer
Eldriven lastbil från GLC/Scania.

GLC, SKF och SCANIA levererar hållbart

Västsvenska GLC (Göteborgs Lastbilcentral) satsar vidare på att elektrifiera sin...

Läs mer
Godsservice i Dalarna har köpt en helelektrisk distributionsbil medan DB Schenker investerat i en snabbladdare. &Aring;keriet har sedan tidigare en elhybrid i sin fordonsflotta.

DB Schenker banar väg för snabbladdade eltransporter i Dalarna

DB Schenker i Borlänge och samarbetsåkeriet Godsservice i Dalarna sätter ribban...

Läs mer


Volvo Lastvagnar startar batterifabrik i Belgien

Volvo Lastvagnar startar sin första fabrik för montering av batterier. Fabriken ligger i...

Läs mer


SLP bygger energieffektiv logistikfastighet i Malmö

SLP kommer att bygga en modern och energieffektiv logistikbyggnad om totalt cirka 2 000 kvm på...

Läs mer
Fartyget kommer att trafikera Ekornes egen hamn, Ikornnes, och hamnen i &Aring;lesund, som servar de största sjöfraktshamnarna i Europa.

Världens första självkörande och helelektriska feeder till Norge

DB Schenker planerar att sjösätta en autonom och utsläppsfri feeder (mindre fartyg...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

BBH

osby-auto-kemi

karlholm-logistics_360x250

tactile Truck PC

Be-ge

Forsea

Micrologistic

Wiklunds

Wasa line

Ottossontruck

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se