Leverans till Alfredsson Transport av tung elektrisk lastbil med fossilfritt stål
Som världens första lastbilstillverkare har Volvo börjat introducera fossilfritt stål* i sina lastbilar. Nu levereras de första eldrivna lastbilarna med fossilfritt stål till företagets kunder och först ut i Sverige är Alfredsson Transport i Norrköping.
Serieproduktionen av tunga elektriska lastbilar startade i början av september i år. Volvo introducerar nu fossilfritt stål i några av sina lastbilar, där detta stål till att börja med används i lastbilens rambalkar. De tunga elektriska Volvolastbilarna, med en bruttokombinationsvikt på 50 ton, är de första i världen med denna innovation.
Det nytillverkade fossilfria stålet från SSAB blir ett viktigt komplement till traditionellt och återvunnet stål, som idag ingår i Volvos lastbilar. I takt med att tillgången på fossilfritt stål ökar kommer stålet även användas i andra delar av lastbilen. Ellastbilen byggs i Volvo Lastvagnars fabrik i Tuve.
Alfredsson Transport är ett familjeföretag som grundades för 85 år sedan som idag med runt 110 anställda är ett av Östergötlands största åkerier. Företaget har idag en mycket stark miljöprofil. Åkeriet kör enbart fossilfria transporter för sina kunder och har ett stort antal Volvo FH som går på flytande biogas sedan tidigare.
Ellastbilen ska laddas med grön el
Alfredsson Transports Volvo FM Electric kommer vara en av de första elektriska tunga lastbilarna som byggs med rambalkar i fossilfritt stål. Det är en dragbil 4x2 som kommer att utöka Alfredsson Transports flotta på närmare 80 fordon av olika storlek. Till att börja med kommer ellastbilen att spela huvudrollen i ett logistiksystem för Fiskeby Board AB. Där gör ellastbilen en lagerflytt mellan Fiskeby Boards anläggning och Norrköpings hamn där tre trailers flyttas konstant åtta turer om dagen.
Åkeriet har redan säkrat att ellastbilen kommer att laddas med grön el som kommer från vind- och vattenkraft, samt att de planerar att bygga ut sin solcellsanläggning vid terminalen för att kunna få ut ännu mer laddning till sina fordon. I samband med företagets 85 års-jubileum tar nu Alfredsson Transport ett nytt steg mot framtiden med sin första tunga ellastbil med fossilfritt stål i ramen.
– Vi känner en stor stolthet över att vår ellastbil byggs med fossilfritt stål, det är en milstolpe. Vi är otroligt glada över att det är fossilfritt stål redan i tillverkningen av lastbilen och att vi sedan kan köra den emissionsfritt, det är ett stort steg, både för oss som för våra kunder som vi gör den här satsningen tillsammans med. Vi vill ju lämna ett så litet miljöavtryck som möjligt i vår verksamhet. Vi har varit fossilfria sedan 2015 och har enbart köpt LBG-lastbilar sedan 2018. För vår personal och kunder är det också viktigt att transporterna kommer att ske så mycket tystare, att decibelnivån sänks så effektfullt är också en viktig faktor för oss, säger Erik Alfredsson, VD på Alfredsson Transport.
Ramen är lastbilens ryggrad
Ramen är en oerhört viktig komponent på lastbilen eftersom allt vilar på och fäster på den. Ramen måste vara tillräckligt stark för att bära mycket tunga laster, samtidigt som den ska vara tillräckligt flexibel för att absorbera krafter som genereras av vägens ojämnheter.
Det fossilfria stålet från SSAB tillverkas med hjälp av en helt ny teknik med fossilfri el och vätgas. Resultatet är en betydligt lägre klimatpåverkan och ett viktigt steg mot en värdekedja med nollutsläpp.
Volvo Lastvagnar har åtagit sig att följa Parisavtalet och har som mål att nå netto-noll växthusgasutsläpp i värdekedjan senast 2040.
– Vi är mycket stolta och glada över att Alfredsson Transport satsar på Volvo FM Electric. De har precis som oss mycket ambitiösa miljömål och tillsammans kan vi göra skillnad till det bättre. Vi på Volvo är på en resa mot nettonollutsläpp vilket innebär både att göra våra lastbilar fossilfria i drift, och att på sikt helt ersätta materialet i dem med fossilfria och återvunna alternativ, säger Stefan Strand, VD på Volvo Lastvagnar Sverige.
Det är Volvo Lastvagnars återförsäljare Tage Rejmes Lastvagnar som sålt ellastbilen till Alfredsson Transport.
– Det är en stor ära att fortsätta det fina samarbetet tillsammans med Volvo och Alfredsson Transport. Vi gör varandra bättre och vassare i utveckling av nya transportlösningar. Vi är glada över det nära och mångåriga samarbetet med alla på Alfredsson Transport ända sedan starten, de utmanar oss till att bli bättre hela tiden, säger Stefan Sandberg, VD Tage Rejmes Lastvagnar.
Fakta: bakgrund samarbete med SSAB
Volvokoncernen och SSAB tecknade 2021 ett samarbetsavtal om forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Det nytillverkade fossilfria stålet från SSAB blir ett viktigt komplement till traditionellt och återvunnet stål, som idag ingår i Volvos lastbilar, anläggningsmaskiner och andra produkter. Det fossilfria stålet tillverkas med en helt ny teknik med fossilfri el och vätgas. Resultatet blir en kraftigt minskad klimatpåverkan och en fossilfri värdekedja. SSAB planerar att erbjuda fossilfritt stål i industriell skala till marknaden 2026.
Utvecklingen av en fossilfri värdekedja från gruva till färdiga stålprodukter sker inom ramen för HYBRIT-initiativet som SSAB driver tillsammans med LKAB och Vattenfall sedan 2016. HYBRIT står för Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology.
* Minst 90 % av den koldioxid som släpps ut vid framställning av stål elimineras med den nuvarande produktionsprocessen.
Källa: Volvo
SafeTeam säkrar Mathems logistikanläggning
När Sveriges ledande matbutik på nätet, Mathem, byggde nytt customer...
Läs mer
|
|
|
|
Toyota Material Handling Sweden uppnår EcoVadis Platinum för insatser inom hållbarhet
Toyota Material Handling Sweden, Sveriges ledande leverantör av truckar och...
Läs mer
|
|
|
|
Rena arbetskläder och grön logistik – nu ingår MoveByBike avtal med CWS.
MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) meddelar idag att...
Läs mer
|
|
|
|
ABB investerar 280 miljoner dollar i europeiskt Robotics-nav i Sverige
- Satsningen innebär en betydande uppgradering av verksamheten i Västerås och fö...
Läs mer
|
|
|
|
Nivika säljer tre fastigheter i Jönköping
Nivika har tecknat avtal om försäljning av tre kommersiella fastigheter i Jönkö...
Läs mer
|
|
|
|
Första Vectron-loket som förstärker Green Cargos internationella trafik levererat
Det första av tio nya Vectron-lok har levererats till Green Cargo i Malmö. Loken kommer i...
Läs mer
|
|
|
|
Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro
Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...
Läs mer
|
|
|
|
Smidmek rekryterar för satsning på lager och logistik
Smidmek storsatsar på lager- och logistikbyggnader. Som en del i detta har bolaget fö...
Läs mer
|
|
|
|
Hur sänker Midland CO2-utsläppen några hack till?
Kämpig logistik med ett Sverige som inte gillar kombinationen järnväg och lastbil
Läs mer
|
|
|
|
Vinst för Mathem - Årets Bygge 2023
Vinst för Mathem i kategorin Industri/Logistik/Butik! Krook & Tjäder har tillsammans...
Läs mer
|
|
|
|
Jätteinvestering i logistik ska rusta Byggelement för ökad orderingång
Byggelement gör sin hittills största investering i logistik och dubblar lastbilsflottan...
Läs mer
|
|
|
|
Globala fordonstillverkare omprövar sin ”just-in-time”-strategi
- ABB:s globala undersökning Automotive Manufacturing Outlook Survey visar att oron för...
Läs mer
|
|
|
|
Volvo levererar 20 elektriska lastbilar till DFDS i Göteborg
Idag levererar Volvo Lastvagnar 20 helt elektriska tunga lastbilar till logistikföretaget DFDS...
Läs mer
|
|
|
|
AddSecure Eco-Driving Challenge ger årlig minskning av CO2-utsläppen med 17 500 ton
Under 2022 deltog nästan 11 000 förare i AddSecure Eco-Driving Challenge. Tävlingen...
Läs mer
|
|
|
|
Fossilfria lastbilar över Øresundsbron – nytt samarbete visar att det är möjligt
Grön omställning av den tunga lastbilstrafiken är möjlig – också...
Läs mer
|
|
|
|
Samskip öppnar kortsjötrafik mellan Island och APM Terminals i Göteborg
5 april anlöper för första gången det islandsägda rederiet Samskip APM...
Läs mer
|
|
|
|
SLP köper ännu en logistikfastighet i Helsingborg
SLP har förvärvat och tillträtt en fullt uthyrd logistikfastighet i Helsingborg....
Läs mer
|
|
|
|
DAF öppnar monteringsfabrik för ellastbilar
DAF utökar sin produktionsanläggning med en ny monteringsfabrik för eldrivna...
Läs mer
|
|
|
|
Världsunik metanolbunkring genomförd i Göteborgs hamn
En milstolpe för användningen av metanol som fartygsbränsle har uppnåtts i...
Läs mer
|
|
|
|
Dachser satsar på ellastbilar för långdistanstransporter
Mercedes-Benz Trucks och Dachser undertecknar en avsiktsförklaring gällande 50...
Läs mer
|
|
|
|
Nya tågpendlar från Helsingborg, Malmö och Sundsvall till APM Terminals Gothenburg
APM Terminals Gothenburg inleder 2023 med att välkomna järnvägspendlar från...
Läs mer
|
|
|
|
ALSO väljer Bring som enda leverantör i Norden
Sedan årsskiftet är Bring den enda logistikleverantören för ALSOs leveranser i...
Läs mer
|
|
|
|
Skoogs har förvärvat ytterligare ett företag
Skoogs Handels har förvärvat Piteå Transport AB. Tidigare ägarna var Kent...
Läs mer
|
|
|
|
Springhill hyr 6 400 kvm i Wihlborgs nya logistikanläggning i Helsingborg
Wihlborgs har tecknat avtal med Springhill Textile AB om 6 400 kvm i den toppmoderna...
Läs mer
|
|
|
|
Ahlsell har säkrat ett nytt 2-årsavtal med PEAB-koncernen i Sverige och Norge
Fokus i avtalet är miljö & hållbarhet, tjänstelogistik, förä...
Läs mer
|
|
|
|
Keolis vinner tilldelning i Landskrona
Skånetrafiken har lämnat besked om att det blir Keolis som med start i december 2024...
Läs mer
|
|
|
|
Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige
Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst...
Läs mer
|
|
|
|
Här byggs laddstationen för tunga fordon vid E18 i Karlskoga
På ett 7000 kvadratmeters område har skog avverkats och markarbetena är i full...
Läs mer
|
|
|
|
Liquid Wind inleder samarbete med Umeå Energi för etablering av elektrobränsleanläggning
En förstudie som Liquid Wind genomfört i samarbete med Umeå Energi visar att det...
Läs mer
|
|
|
|
SLP tecknar hyresavtal i pågående nybyggnation i Malmö
SLP har tecknat ett treårigt hyresavtal med Nice Home and Building Automatic Nordics AB....
Läs mer
|
|
|
|
Ökade godsvolymer i Göteborgs hamn – men ”shoppingfesten är över”
Det ansträngda läget i det globala transportsystemet som varit rådande under 2022...
Läs mer
|
|
|
|
NTEX fortsätter att expandera i Storbritannien
Speditions- och logistikföretaget NTEX fortsätter på expansionsvägen i...
Läs mer
|
|
|
|
”Jag kände mig trygg efter introduktionen”
Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...
Läs mer
|
|
|
|
Ny vd i Finland siktar på tillväxt
I och med Olli Paasios tillträde som ny vd för Wibax Logistics Oy, tar den finska...
Läs mer
|
|
|
|
Nu sätts ellastbilar in på containertrafiken i Göteborgs hamn
Skaraslättens Transport är Sveriges största containertransportör på...
Läs mer
|
|
|
|
Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning
De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas...
Läs mer
|
|
|
|
Green Cargo startar ny pendel från Helsingborgs Hamn
Green Cargos nya service ”banar räls” för högre kapacitet och snabba...
Läs mer
|
|
|
|
SLP bygger logistikfastighet i Landskrona
LP har förvärvat ett markområde i ett attraktivt logistikläge i Landskrona....
Läs mer
|
|
|
|
Digitala hastighetshinder testas i Jämtland och Västernorrland
Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö...
Läs mer
|
|
|
|
SLP säkrar mer solel till fler av sina hyresgäster
SLP fortsätter att investera i egen förnybar energiförsörjning. Genom ramavtal...
Läs mer
|