Godstågspendlar till och från Göteborgs hamn får fossilfria last mile-transporter


2021-11-09

I Göteborgs hamn byter cirka 450 000 containrar transportslag mellan tåg och fartyg varje år - oftast i containerterminalen som drivs av APM Terminals.
Bild: Göteborgs Hamn AB
I Göteborgs hamn byter cirka 450 000 containrar transportslag mellan tåg och fartyg varje år - oftast i containerterminalen som drivs av APM Terminals.

Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping är några av Sveriges viktigaste noder för svensk varudistribution. Orternas viktigaste koppling till kontinenten är godstågspendlarna till Göteborgs hamn med totalt 19 avgångar i veckan. Godset på pendlarna transporteras på lastbil mellan terminalerna och lokala lager och logistikcentraler. Sedan i fredags är dessa transporter fossilfria.

GDL Sjöcontainer hanterar transporterna av godstågpendlarna i Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping som med 19 avgångar tillsammans tar cirka 1500 tjugofotscontainers (TEU) till och från Göteborgs hamn varje vecka. Sedan den 5 november drivs bolagets samtliga lastbilar som sköter transporter mellan terminal och närliggande lager och distributionscentraler helt på det förnybara bränslet HVO100.

– Det betyder att vi kör fossilfritt till kombiterminalerna för att därefter uppnå en CO2-besparing av last mile-transporten på ca 90 procent, säger Mikael Andersson, VD på GDL Sjöcontainer AB.

Därtill drivs numera även de truckar som lyfter godset mellan tåg och lastbil på kombiterminalerna på HVO100, vilket innebär ytterligare minskning av partikel- och koldioxidutsläpp.

Användningen av tåg på sträckorna till och från Göteborg i kombination med GDL:s fossilfria utkörning ger en besparing av cirka 18 000 ton CO2 på årsbasis. Detta jämfört med om transporterna skulle göras med lastbilar drivna på konventionell diesel, enligt siffror framtagna av IVL Svenska Miljöinstitutet.

När man isolerar nytillskottet i systemet – lokala utkörningar och terminaltruckar drivna på HVO100 – innebär det minskade klimatutsläpp med drygt 2500 ton per år.


Järnvägen växer i hela Sverige
Utöver Eskilstuna, Hallsberg och Jönköping består Göteborgs hamns järnvägsnätverk Railport Scandinavia av ytterligare ett 30-tal terminaler på orter runt om i Sverige. De trafikeras av 70 avgångar till och från Göteborgs Hamn varje vecka.

– Järnvägen är svårslagen när man väger samman miljö, ekonomi, kapacitet och tillförlitlighet. I kombination med samverkande järnvägs- och terminaloperatörer, varuägare och andra i och kring hamnen är de framgångsfaktorer som gjort att järnvägen kunnat växa kraftigt länge, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB.

Sedan 2000-talet har andelen containergods som transporteras på järnväg till eller från hamnen ökat från 20 till mer än 60 procent. Det är en siffra som sticker ut rejält i internationella jämförelser, och en utveckling som fortgår. Under årets tredje kvartal ökade järnvägsvolymerna med 12 procent i hamnen.

– Klimat och miljö är avgörande faktorer när man skapar logistikupplägg idag. Med det i åtanke är vi väldigt glada att aktörer som GDL fortsätter att utveckla konceptet kring järnvägen som det klimatsmarta alternativet för inlandstransporter, säger Claes Sundmark.


Fakta: HVO100
HVO100 är ett förnybart dieselbränsle som passar i både små och stora dieselmotorer utan anpassning. Råvaran består av rest- och avfallsprodukter. HVO100 framställs genom att råvaran behandlas med vätgas och bildar en syntetisk diesel.


Källa: Göteborgs hamn


Skriv ut



<span><span><span><span><span>Fartyget Urd (på bilden) kommer vara först ut med att trafikera den nya linjen.</span></span></span></span></span>

Stena Line startar ny daglig färjelinje till Finland

Tisdagen den 7 december avslöjade Stena Line att man går in på den finska marknaden, med en ny linje från Nynäshamn till Hangö i Finland. Den nya linjen är...

Läs mer
Nc-nielsen
Jungheinrich bygger ny fabrik i Chomutov, Tjeckien (bilden är en illustration).

Jungheinrich utökar produktionskapaciteten

Jungheinrich utvidgar produktionskapaciteten genom att bygga en ny fabrik i tjeckiska Chomutov. Från 2023 blir det produktionsstart av skjutstativtruckar i fabriken som är på drygt...

Läs mer
UNiKTRUCK
Från vänster Patrik Bender, Ove Bender, Fredrik Dahlström, Santhe Dahl och Malin &Auml;lmegran.

Byggföretag tar steget in på logistikmarknaden

GBJ Bygg har förvärvat ett markområde om 210.000 kvm av Benders, som har ägt marken under en längre tid. Markområdet är beläget utmed E20 söder om...

Läs mer
Svelag
Fastigheten Vasekær 10-12 i Herlev, Danmark.

Wihlborgs ökar det danska fastighetsbeståndet

Wihlborgs har förvärvat fastigheten Vasekær 10-12 i Herlev, Danmark. När säljaren, Terma A/S, lämnar fastigheten den 30 juni nästa år kommer Wihlborgs att...

Läs mer
Liftall


ICA öppnar högautomatiserat e-handelslager i Stockholm

Med start från den 1 december är ICAs högautomatiserade lager i Brunna, Stockholm, i full drift. ICA är först i Sverige med att öppna ett lager med en hö...

Läs mer
Kardex
Projektet kommer att undersöka förutsättningarna för ett samarbetskluster i regionen kring mellanlagring och transport av koldioxid via Gävle hamn.

Mångmiljonstöd beviljat Gävle Energi och Gävle Hamn till projekt för koldioxidlagring

Energimyndigheten har beviljat de två kommunala bolagen Gävle Energi och Gävle Hamn ett ekonomiskt stöd på 2,7 miljoner kronor. Stödet ska användas till en fö...

Läs mer
Teqton
Skeppet Tidan genomförde sjötransporten av den kalkstabiliserade leran.

Återanvändning av lera möjlig tack vare sjöfarten

SHREK, Svenska hamnars roll i en cirkulär ekonomi. Så heter ett tvåårigt forskningsprojekt som VTI driver tillsammans med ett stort antal partner. En fallstudie med sjö...

Läs mer
Servitrisen 3.

Stendörren Fastigheter förvärvar lagerfastighet i Västerås för 65,5 miljoner kronor

Stendörren Fastigheter AB har förvärvat, via bolag, lagerfastigheten Servitrisen 3 från Geidemark Fastigheter AB.

Läs mer
Den drygt 30 000 kvm tomtmarken kommer ge plats för drygt 15 000 kvm stor toppmodern logistikfastighet (bilden är en illustration).

Prologis expanderar i Eskilstuna

Logistikfastighetsföretaget Prologis har förvärvat drygt 30 000 kvm mark av Eskilstuna kommun. Marken ligger intill Footways lokaler som nyligen byggts ut. Prologis planerar nu en...

Läs mer


Utökar samarbete med Thunderful Group:

Logicenters hyr ut 25 000 m2 i Jönköping

Nu står det klart att Logicenters nya 45 400 m2 stora logistikfastighet på Torsvik, Jönköping är fullt uthyrd. Det är Thunderful Group som fortsätter sin starka...

Läs mer
Lagret i Nässjö.

SLP hyr ut över 5 000 kvm till Schenker Logistics

SLP har tecknat avtal om uthyrning av drygt 5 000 kvm till Schenker Logistics. Avtalet omfattar attraktiva lager- och logistikytor i en av SLP:s fastigheter i Nässjö.

Läs mer


Ekdalens Biotransporter går över till flytande biogas

Ekdalens Biotransporter har börjat ställa om hela sin lastbilsflotta till flytande biogas (Bio-LNG). Företaget som grundades 2005 hade tidigt som målsättning att minska...

Läs mer
– Hösten 2020 bestämde vi oss till slut. Nu kör vi allt digitalt! Vi hade då bokfört timmarna vi la ner på manuellt pappersarbete och hur många gånger vi rörde vid ett papper. Det visade sig att vi kunde ta i samma ark upp till fem gånger.

Så blev Stockholms Åkeri digitala med hjälp av Hogias transportsystem

Stora tidsbesparingar, färre fel och roligare på jobbet. Det är bara några av de vinster som åkeriföretaget Stockholms Åkeri har gjort sedan de övergav...

Läs mer

AstaZero och Polarium samarbetar för att utveckla snabbladdning för elfordon

AstaZero och Polarium ska samarbeta för att utveckla energilagringslösningar för effektiv laddning av tunga elfordon. Den nuvarande infrastrukturen för laddning av elfordon ä...

Läs mer
Myndigheterna hittade cirka 300 säkerhetsbrister vid en gemensam, nationell insats med fokus på transport och logistik.

Många säkerhetsbrister inom transport och logistik

En ny myndighetsgemensam insats mot framför allt transport- och logistikbranschen avslöjar många säkerhetsbrister. Drygt 100 företag fick oanmälda besök och 280...

Läs mer
Kran 43 inför nedmontering.

Kran rivs i väntan på nytt färjeläge

Nu rivs kran 43 på Hugo Hammars kaj, Lindholmen, för att göra plats åt ett färjeläge och en ny förbindelse över älven.
– Kranen måste...

Läs mer


Mest lästa


Helge Nyberg

Actil

Eskilstuna logistik

Identsys

Airwatergreen

Zumtobel

Packoplock

PGtech

Aacagroup

BBH

Logistic Contractor

Dinacon

tactile Truck PC

Be-ge

WiHLBORGS

Forsea

Kalmar-kylarrenovering

Micrologistic

Wiklunds

Fastpartner

Wasa line

Vetter

Truckbox

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se