Branden på Kuusakoski 2016 har resulterat i mängder med förbättringar av säkerheten – nu blir de kvar i Gävle Hamn


2020-01-09

Pär Johnsson, Platschef Kuusakoski berättar om invsteringar och förbättringar på plats i Gävle hamn.
Bild: Gävle Hamn
Pär Johnsson, Platschef Kuusakoski berättar om invsteringar och förbättringar på plats i Gävle hamn.

För drygt tre år sedan självantände ett av skrotupplagen på återvinningsföretaget Kuusakoski. Externa experter togs in för att göra riskbedömningar och åtgärder följde de förslag som framkom, med de kravställda förbättringarna som följd. Nu har kontraktet förlängts och Kuusakoski blir kvar i Gävle Hamn. Exempel på de åtgärder som gjorts är investeringen i den självsläckningsanläggning utrustad med värmekameror som kommer vara på plats 2020, mottagningsrutiner för att kunna identifiera riskmaterial direkt, och bemanning dygnet runt alla dagar i veckan.

– Vi är väldigt glada över att vara kvar i Gävle Hamn. Hamnen har ett mycket bra logistikläge med närhet till både väg, järnväg och sjötrafik. Förvarar man skrot så finns också alltid en överhängande risk för inbrott. Gävle Hamn är inhägnat och med övervakning dygnet runt, vilket även det är gynnsamt för vår verksamhet, säger Pär Jonsson som är platschef på Kuusakoski Gävle.

Pär har varit platschef i två år och dessförinnan produktionsledare i sex år.
– Vi har ett bra team i Gävle. Och i min roll är man delaktig både på skruv- och mutternivå såväl som vid upphandling av miljonkontrakt. Det har också varit spännande att följa företagets utveckling sedan jag började. 

Företaget Kuusakoski är specialiserade på hantering av metallskrot. Terminalen i Gävle, som funnits sedan 2004, är specialister på specifikt rostfritt, då de alltid haft den kompetensen inhouse och många andra terminaler skickar sitt rostfria stål för hantering till Gävle. Från början var det få anställda och man hanterade mycket av sorteringen manuellt. Man beslutade sedan att 2010 investera i en klippmaskin för ungefär 15 miljoner kronor, som klipper skroten på ett mycket effektivt sätt. Vissa saker, till exempel hela släp eller stora traverser/järnbalkar behöver fortfarande skäras manuellt med gasbrännare som man gjorde med allt skrotet från början. 2-3 man jobbar manuellt varje dag med den uppgiften.

Två år senare, 2012, investerade och installerade man i en fragmenteringsanläggning för runt 60 miljoner kronor. Fraggen som den kallas, klarar av att krossa mer svårsorterat skrot, som till exempel en barnvagn. Med hjälp av magneter, vindsikt och induktion separeras skroten och krossas till knytnävsstorlek för att sedan sprutas ut i olika högar, redo att säljas vidare till återanvändning. Pär Jonsson anställdes i samband med att fraggen installerades och fler anställdes i samma veva. För att driva fragmneteringsanläggningen behövs en som ansvarar för flödet in, dvs lastar materialet och sedan en som lyfter bort det när det gått genom maskinen. Dessutom behövs en som kör själva krossen och har koll på att allt fortlöper samt en kvalitetskontrollant. 

Från fyra anställda när Kuusakoski etablerade sig i Gävle, är man idag, tack vare de nya anläggningarna, ungefär 25 personer som arbetar på terminalen. Terminalen i Gävle omsätter cirka 100 000 ton skrot/år.

Det skrot som Fragmenteringsanläggningen inte klarar att sortera tas vidare till Finderanläggningen. Finderanläggningen kan sortera mer detaljerat på finare skrot, genom en annan typ av känsligare sensorer. Här sorteras tunnare material som är metallhaltigt, kopparkablar etc.

Den sista maskinen som är del av Kuusakoskimaskineriet i Gävle, är spånbricketteraren och den gör precis vad den heter. Den gör bricketter av spån, genom stora hydrauliska pressar. Spånet kommer in i lass från kunder som till exempel jobbar med metallsvarvar eller fräsar. Man bricketterar spånet, dvs pressar det samman till klumpar i form av cylindrar på ungefär 10 kg styck. Detta sparar utrymme och brinner även långsammare då man återanvänder det i stålverken. Dessutom pressas också skärvätskan ut som man vill bli av med. Skärvätska används för att kyla när man skär metallen och den absorberas sedan av spånet.

Kuusakoski är ett finskt företag som finns i 8 olika länder, med ca 2500 anställda sammanlagt. I hela världen har sortering och återvinning gått starkt framåt. Kina är ett exempel på en stor maktspelare i världen som legat i topp med mängden brutet järnmalm och framställningen av stål. I dag tittar landet på att dra ner på framställningen och öka återvinningen av stål markant. I Sverige ligger utvecklingen att hantera återvunnet material längre fram och Kuusakoski är en del i den utvecklingen.

– Vi måste alla ta ansvar för att kunna nå våra klimatmål och det känns roligt att arbeta för ett företag som är en del i det, avslutar Pär Jonsson.



Källa: Gävle Hamn


Tipsa en vn Skriv ut



Västhamnens Containerterminal och Energihamn i röd markering är nu ett Civilt skyddsobjekt 

Helsingborgs Hamn, nu ett Civilt skyddsobjekt

I syfte att höja säkerheten ansökte Helsingborgs Hamn om att göra...

Läs mer
Nc-nielsen
Tempcon Group släpper hållbarhetsredovisning för 2023 

Tempcons hållbarhetsredovisning 2023: Ökad hastighet i omställningen mot fossilfria transporter

Tempcon Group stärker sitt engagemang för hållbar utveckling genom konkreta å...

Läs mer
Linde Material Handlings utbud av automatiserade truckar. 

Linde Material Handling breddar sitt utbud av automatiserade truckar

I takt med att globala marknader växer och kraven på effektivitet ökar, har behovet...

Läs mer


Prévoté effektiviserar inventeringen med ZetesMedea Full Pallet Inventory

Paris (Frankrike), 02 april 2024 – Logistik- och transportspecialisten Prévoté...

Läs mer
Dachser investerade kraftigt i utbyggnaden av sina nätverk under 2023. För 2024 planeras investeringar på cirka 500 miljoner euro. 

Dachser är på rätt väg och expanderar sitt globala nätverk

Efter den ekonomiska uppgången på logistikområdet till följd av...

Läs mer


MVB påbörjar ny logistikanläggning i Landskrona på uppdrag Wihlborgs

Strategiskt läge och höga hållbarhetskrav när MVB påbörjar...

Läs mer


Croisette bistår Ares vid återfinansiering av industri- och logistikportfölj

Slättö och Ares Management Real Estate Secondaries funds ("Ares") har kommit överens...

Läs mer


Log Max expanderar till DSVs logistikcenter i Rosersberg

Under 2024 välkomnar vi Log Max som designar och tillverkar världsledande, moderna och...

Läs mer


Zurface och Wiklunds räddar tonvis med natursten genom återbruk

Logistikföretaget Wiklunds och naturstensproducenten Zurface har inlett ett samarbete för...

Läs mer


Lifts All lanserar det anpassningsbara lyftverktyget Classic B-M

Lifts All, en ledande leverantör av lyftlösningar, meddelar stolt lanseringen av sitt...

Läs mer


8 innovativa logistiktjänster varje företag bör känna till 2024

Logistikbranschen är i ständig rörelse, med nya innovationer och förbä...

Läs mer
Överblick på utbyggt hos KGK:s logistikcenter i Enköping. 

KGK utökar högteknologiskt lager och breddar sortimentet

KGK tar nu stora steg för att möta kundernas behov genom en omfattande utbyggnad av...

Läs mer


East Capital Real Estate fond IV förvärvar den estniska logistikparken J13 i Tänassilma utanför Tallinn

East Capital Real Estate (ECRE) fond IV har förvärvat J13, en logistikpark strax sö...

Läs mer


Unikt samarbete mellan företag – skapar flyttbara ledningsplatser och datahallar för orostider

West Code är experter inom datasäkerhet och säkerhetsskydd. Algeco erbjuder skrä...

Läs mer


3 av 4 företag inom supply chain och logistik känner av den märkbara bristen på arbetskraft

Nyligen släppte Descartes Systems Group branschstudien ’How bad is the supply chain and...

Läs mer
DB Cargo Full Load Solutions skapar större möjlighet att frakta gods miljövänligt genom att lyfta gods från väg till järnväg. 

DB Cargo Full Load Solutions expanderar sin intermodala trafik

Efterfrågan på miljövänliga transportalternativ ökar och allt fler...

Läs mer


NetOnNet förstärker sitt omnikanalkoncept med ny Lagershop i Södertälje

Hemelektronikaktören NetOnNet öppnar under hösten en ny Lagershop i Södertä...

Läs mer


Utrullning av HCT-ekipage på svenska vägar – “redan positiva effekter”

Den 1 december 2023 godkändes lastbilsekipage med längd upp till 34,5 meter för det...

Läs mer


Wihlborgs bygger ny anläggning till Dachser i Landskrona

Helt nära E4 och E6 i östra Landskrona (Bilrutan 5) kommer Wihlborgs att uppföra en...

Läs mer
Jula Logistics har valt Hogias terminalsystem för att optimera sin terminalverksamhet och minskade utbildningstiden för truckförare från tre månader till tre veckor. 

Jula Logistics och Hogia samarbetar för att effektivisera verksamheten

Jula Logistics, en ledande aktör inom logistikbranschen, har framgångsrikt implementerat...

Läs mer


Aditro Logistics är nu certifierade för Fair Transport

Det blir allt tydligare att transporternas klimatpåverkan spelar roll och att transporter...

Läs mer


Populär rullstolskran som lyfter upp rullstolen till bilen

Rullstolskran till Eloflex elrullstol eller lättare rullstolar på upp till 35 kg. Det...

Läs mer


UnikTruck + Movella = sant

Uniktruck är numera återförsäljare för Movella i Norge, Danmark samt...

Läs mer


Dachser Norway öppnar filial i Kristiansand

Logistikleverantören växer på den norska marknaden och kommer nu kunna möta...

Läs mer
Sydhamnen i Helsingborg får en ny aktör efter årskiftet då Dalshult axlar logistiken på Skåneterminalen.  

Dalshult öppnar upp för nya logistikmöjligheter i Helsingborgs Hamn

Efter årsskiftet hittar vi en ny aktör i Sydhamnen, Helsingborgs Hamns mest må...

Läs mer


Viktig leverans för Cometto i Norge: Cometto stod emot magnetfältens förtrollande kraft 

Produktion av aluminium är väldigt energikrävande. Det yttrar sig blant annat med...

Läs mer


Stockholms Hamnar i nära samarbete med N.C. Nielsen.

Stockholms Hamnar är ett kommunalt bolag som ägs av Stockholms kommun och driver hamnar i...

Läs mer


Logistikbranschen är hetare än någonsin

Trots minskade godsflöden – till följd av konjunkturnedgången – vill...

Läs mer


Grön affär i hamn - Laura Maersk premiäranlöper Helsingborgs Hamn på ny slinga

Idag anlöper containerfartyget Laura Maersk Helsingborgs Hamn. Containerfartyget är det...

Läs mer


Kriminalvården ger ISG NORDIC ännu ett uppdrag - anstalten Viskan nära Sundsvall

Nu kan vi berätta att vi tilldelats ännu ett projekt att leverera säkerhetssystem...

Läs mer


Helsingborg belönas för årets logistiketablering 2023

I samband med mässan Logistik & Transport i Göteborg belönades Helsingborgs stad...

Läs mer


Något större än att flytta gods från A till B

Att hålla den globala ekonomin i rörelse genom att transportera gods över hela...

Läs mer


Lifts All visar effektiva lyftlösningar på mässan Logistik & Transport

Lifts All, en ledande aktör inom lyftverktyg för lager och industrier, är stolta...

Läs mer


Jungheinrich ställer ut på mässan Logistik & Transport i Göteborg

Den 24 till 25 oktober öppnar Svenska Mässan i Göteborg upp portarna till Nordens...

Läs mer


Kontaktdon för automatiserad produktion

Den nya crimp-baserade kabel-till-kort-anslutningsserien Connexis för kabelmontage optimerar...

Läs mer
Linde connect:charger ger kontroll över truckarnas energiförbrukning 

Nytt system för att hålla nere truckflottans energikostnader

Linde Material Handling lanserar systemet connect:charger som övervakar truckarnas...

Läs mer


ABB E-mobility och Scania genomför framgångsrikt första test i utvecklingen av megawattladdningssystem

•    Nästa generations elektriska Scania-lastbil genomför första...

Läs mer
<h1> </h1>

Internlogistiklösning firar 20 år i trogen tjänst

Under de senaste 20 åren har GKN Automotive använt Prevas internlogistiksystem LIPS...

Läs mer


N.C. Nielsen lanserar ett hållbart upcycling-koncept

De flesta företag vill ha gröna, hållbara och miljövänliga produkter som...

Läs mer


Mest lästa

Helge Nyberg

Actil

Airwatergreen

Packoplock

midac-batteries-batteriunion

karlholm-logistics_360x250

ravema

gebhardt-group

Micrologistic

Maskinleverantorerna

Be-ge

Wiklunds

semax

eab_250

Batteripoolen

Karlskrona

Unica Media AB
Org.nr 556961-2624


Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm




Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se